Steelt AH het idee van studenten?

Albert Heijn heeft deze week het “eetmaatje” geïntroduceerd. Een beker die het gemakkelijk maakt om rijst en pasta af te meten. Het eetmaatje lijkt op de “Bio Beaker” die studenten Small Business & Retail Management van Avans bedacht hebben.

In samenwerking met het Voedingscentrum heeft Albert Heijn het eetmaatje ontwikkeld. Deze week gaan ze er één miljoen gratis uitdelen. Het doel van de actie is om voedselverspilling in huishoudens terug te dringen.

Rijst afmeten
Het eetmaatje lijkt op de Bio Beaker die Bredase studenten bedacht hebben. De Bio Beaker is bedoeld om rijst beter af te meten en zo minder weg te gooien.

Een paar maanden geleden hebben de studenten contact gezocht met Albert Heijn. In een e-mail legden zij hun idee uit en vroegen of er interesse was voor een samenwerking. Daar is nooit een reactie op gekomen.

Geen concurrentie
‘We hebben besloten geen contact met Albert Heijn te zoeken. Het kan ook toeval zijn. Bovendien hebben wij een hele andere doelgroep’, vertelt Laura van Otterloo. De Bio Beaker is gemaakt van bioplastic en is dus composteerbaar. ‘Het gaat meer om het verhaal er achter. Wij willen onze beker bij natuur- en reformwinkels gaan verkopen. We zien Albert Heijn dus niet direct als concurrent. We denken niet dat onze doelgroep bij die supermarkt komt.’

Dat Albert Heijn nu met het eetmaatje komt, is inderdaad toeval. Het Voedingscentrum was al maanden bezig om de beker te ontwikkelen. ‘Het is goed dat meerdere bedrijven met dit probleem bezig zijn en bewustzijn creëren bij de mensen. Wellicht helpt dat ons juist’, aldus Laura.

Naar verwachting wordt de Bio Beaker van de Avansstudenten binnen een maand op de markt gebracht.

Karel

"Het Voedingscentrum was al maanden bezig om de beker te ontwikkelen." Wauw, als het maanden kost om een plastic bekertje te ontwikkelen, dan vraag ik me af of hoe competent het voedingscentrum is.

2014-02-10 12:36:58

Kees

Op de ouderwetse huishoudschool werd pasta en rijst al afgemeten met een kopje (één per persoon). De voorloper van het "eetmaatje" bestaat dus al eeuwen. Bij Blokker liggen ze btw naast die dingen met gaten waar spaghetti mee afmeet. Hoezo nieuw?

2014-02-05 16:33:22

Emiel

Een bedrijf als Albert Heijn spendeert maanden/jaren aan nieuwe productontwikkeling. Laat staan nog de productie opstarten. Het lijkt me dan ook sterk dat Albert Heijn dit concept gestolen heeft.

2014-02-05 11:43:10

Kaya

Beetje raar om bijna een hele artikel te gaan lezen over het idee jatten van ah, om vervolgens in de laatste alinea te zeggen dat ah er al langer mee bezig is...

2014-02-04 21:25:31

HENK

Sorry Dames, dit is een hele erge gemiste kans. Als AH al bezig was met een concept als dit hadden ze op z'n minst een reactie mogen sturen dat ze geen interesse hadden in een samenwerking. daarnaast hebben jullie een publicatie, ik zeg plagiaat.

2014-02-04 21:21:34

derp