Kunststudenten netwerken voor de toekomst

Ben jij als kunstenaar klaar om de arbeidsmarkt op te gaan? De Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost hield afgelopen vrijdag in Den Bosch een ‘Toekomstmarkt’ voor al haar derde- en vierdejaarsstudenten.

Welke master kies je als je wilt doorstuderen? Sluit je je aan bij een vakbond als FNV Kiem? Hoe werkt crowdfunding via Voordekunst.nl? En hoe gaat een subsidieverstrekker als het Mondriaan Fonds te werk? Kunststudenten die over een paar maanden de academie verlaten, krijgen tijdens de Toekomstmarkt antwoord op deze vragen. Net als vorig jaar in Breda is er een informatiemarkt met standjes, waar naast de verschillende organisaties ook succesvolle alumni van AKV|St. Joost staan.

toekomstmarkt2014_2_max

Lidmaatschap te duur
Vierdejaarsstudenten Fotografie Ilse Wolf en Romi Tweebeeke hebben beiden een stapeltje visitekaartjes op zak en delen die aan iedereen uit die ze tegenkomen. De workshop van de FotografenFederatie volgden de twee studenten vorig jaar al: toen ging het vooral over onderhandelen en een goede prijs krijgen voor je werk.

Ze vinden de Toekomstmarkt ook dit jaar weer interessant en leerzaam, maar ze zijn vooral aan het netwerken. Een lidmaatschap van de diverse belangenclubs kost té veel geld, vinden ze. Romi: ‘Een lidmaatschap kost al snel tientallen euro’s per maand en dat geld heb je simpelweg niet als beginnend fotograaf. Op zo’n dag als vandaag zouden ze korting moeten geven: dan werf je nieuwe leden!’

toekomstmarkt2014_3_max

Filmfonds
Behalve op de informatiemarkt wordt er in verschillende workshops en lezingen ook het een en ander verteld. Zo vertelt Peter Lindhout van het Nederlands Filmfonds aan een zaal vol studenten Animatie en Audiovisuele Vormgeving over het subsidiesysteem van zijn organisatie. Voor beginnende filmmakers heeft het fonds het programma ‘New Screen NL’. Daarbinnen zijn diverse subsidies te vergeven.

Lindhout roept de aanwezige studenten op vooral samen te werken: ‘Filmmaken is een groepsproject. Het draait om teamwork, dat leren jullie als het goed is op de opleiding. Ik zie vaak subsidieaanvragen langskomen van animatoren die mooie beelden maken, maar waarbij het scenario aan alle kanten rammelt. Omdat filmmakers in beeld denken en niet in tekst. Dat is zonde.’

Blockbusters
Het Filmfonds werkt regelmatig samen met de publieke omroepen en het Mediafonds, maar bijvoorbeeld ook met bioscoopgigant Pathé, vertelt Lindhout. ‘Samen met Pathé hebben wij een subsidieprogramma lopen, waarvoor filmpjes van maximaal 2 minuten gemaakt worden. Die vertoont een bioscoop dan voorafgaand aan de hoofdfilm, vaak Hollywood-blockbusters. Dat is een miljoenenpubliek, bedenk je eens hoeveel impact dat heeft.’