Extra geld voor studeren in het buitenland

Speciale beurzen moeten buitenlandse topstudenten naar Nederland lokken en Nederlandse studenten motiveren om juist in het buitenland te gaan studeren. Het ministerie van Onderwijs trekt 5 miljoen uit voor de beurzen, zo liet het gisteren weten. Talentvolle studenten maken kans op een studiebeurs van 5.000 euro. Met het programma wil minister van Onderwijs Bussemaker dat internationale ervaring de norm wordt voor studenten.

Ook mbo
Per jaar krijgen 1.000 studenten een beurs van 5.000 euro toegekend voor een studie over de grens, zo staat in een brief over de internationalisering van het hoger en middelbaar onderwijs van minister Jet Bussemaker. Die maakt nog eens 5 miljoen euro vrij, zodat ook mbo-instellingen meer internationaal kunnen samenwerken.

Volgens de minister leren jongeren veel van een stage of minor in het buitenland. Bovendien vinden werkgevers het belangrijk dat iemand internationale ervaring heeft en dus zou die ervaring voor elke student de norm moeten zijn, aldus Bussemaker.

Aantrekkingskracht Nederlands hoger onderwijs
De Vereniging Hogescholen en de Vereniging van Universiteiten pleitten eerder al voor meer internationalisering. Zij zijn dan ook blij met het nieuwe beurzenstelsel. ‘De ervaring leert dat een zogenoemd scholarship-fonds voor topstudenten een absolute voorwaarde is voor meer internationalisering in het hoger onderwijs. Bovendien vergroot een beurzenstelsel de internationale zichtbaarheid en aantrekkingskracht van het Nederlandse hoger onderwijs en onderzoekstelsel’, stellen de verenigingen en Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationalisering in het hoger onderwijs in een reactie.

Overigens zullen ook onderwijsinstellingen hun steentje bijdragen aan de beurzen; zij betalen de helft van de kosten.