Vreeman en Struik in Raad van Toezicht Avans

Ruud Vreeman, voormalig burgemeester van Tilburg, wordt de nieuwe voorzitter van de Raad van Toezicht (RvT) van Avans. Peter Struik, president van Fujifilm Manufacturing Europe B.V. is het nieuwe lid van de raad.

Ruud Vreeman, momenteel waarnemend burgemeester van Groningen, wordt per 1 oktober de nieuwe voorzitter van de Raad van Toezicht. Hij volgt Hans Dona op die het einde van zijn termijn als voorzitter heeft bereikt. PvdA’er Vreeman was eerder burgemeester van Zaanstad en Tilburg.

Peter Struik volgt Marga Bekker op die sinds 2006 lid was van de raad. In 1988 begon Struik bij Fujifilm. In 2011 werd hij directeur van Fujifilm Europe B.V. Sinds maart 2014 is Struik de nieuwe voorzitter van de Brabants-Zeeuwse Werkgeversorganisatie (BZW) waar Marja Kamsma, lid van het College van Bestuur van Avans, vice-voorzitter is van de Bossche afdeling.

Controleren en adviseren
De Raad van Toezicht controleert en adviseert het beleid van het College van Bestuur van Avans. Leden van de Raad van Toezicht van Avans ontvingen in 2013 per persoon 9.900 euro. De vorige voorzitter ontving een bezoldiging van 14.850 euro.

Witte grijze man
Met het vertrek van Bekker verdwijnt de enige vrouw uit de zeskoppige raad van Avans. Een aantal hoger onderwijsbladen deed in februari onderzoek naar de raden van toezicht van hogescholen en universiteiten. Daaruit bleek dat de ‘witte grijze man’, de typische toezichthouder is van Nederlandse hogescholen en universiteiten. Slechts 5 procent van de toezichthouders is allochtoon en de meeste komen uit het bedrijfsleven.