Studenten presenteren project op design conferentie

Hoe leid je mensen door een openbare ruimte? Studenten van de opleiding Communication & Multimedia Design zochten naar nieuwe manieren tijdens hun afstudeerproject Wayfinding in public spaces.

De resultaten van alle projecten presenteren de studenten op de slotconferentie van VIVID (Value Increase by Visual Design). VIVID is een netwerk waarin negen toonaangevende partijen op het gebied van visual design samenwerken. Het netwerk richt zich op het stimuleren van vaardigheden op het gebied van visuele vormgeving en het bevorderen van creatief ondernemerschap. De Gemeente Breda is de trekker van het project. Partners zijn Avans Hogeschool (Communication & Multimedia Design (CMD) en AKV|St. Joost), NHTV en het Huis voor beeldcultuur.

Applicatie
Ria van Ooijen, opleidingscoördinator CMD vertelt: ‘In het kader van Wayfinding in public spaces wordt een afstudeerproject gepresenteerd dat is gerealiseerd in samenwerking met het Van Abbemuseum in Eindhoven, een museum voor hedendaagse kunst in Europa.’
Een CMD-student heeft een app ontwikkeld voor bezoekers. Die kunnen daarmee aan de hand van hun interesses een route uitstippelen door het gebouw, informatie bewaren om thuis nog eens te lezen of informatie toevoegen in een open database.

Drie projecten
Tijdens de conferentie wordt geëxposeerd over drie thema’s. Naast bovengenoemd project presenteren de studenten visualizing information. In dit project is er gezocht naar nieuwe manieren om complexe informatie te vertalen naar infographics. Daarnaast is innovation lab opgezet. Datis een ruimte die op Avans is ingericht met apparatuur die wordt ingezet voor research & development.

Podium Bloos
De conferentie vindt plaats in Podium Bloos aan de Speelhuislaan 151 in Breda. In de ochtend geeft de gemeente Breda een presentatie met een overzicht van de resultaten. Dat gebeurt onder meer aan de hand van een film en een speciaal magazine over het project. ’s Middags presenteren alle partners hun projecten door middel van een tentoonstelling of workshop.