Avans neemt maatregelen ebola

Naar aanleiding van de actuele ontwikkelingen rond de ebola-epidemie heeft het College van Bestuur van Avans een aantal maatregelen genomen. Zo worden studenten en medewerkers verplicht om reis- en contactgegevens in te vullen.

Enkele hoger onderwijsinstellingen, zoals de Hogeschool van Amsterdam, hebben maatregelen getroffen naar aanleiding van het uitbreken van de ebola-epidemie in Afrika en de angst voor verdere verspreiding onder personen die van en naar Afrikaanse landen reizen. De scholen in kwestie hebben studenten teruggeroepen en studie-, stage- en werkgerelateerde activiteiten stopgezet.

Geen negatief reisadvies
Avans houdt de richtlijnen aan van het ministerie van Buitenlandse Zaken, de WHO en het RIVM. Op dit moment geldt er alleen een negatief reisadvies voor Sierra Leone, Guinee Bissau en Liberia. Het huidige risico op een ebolabesmetting in Afrikaanse landen waarvoor geen negatief reisadvies geldt, is uitermate klein. Avansstudenten en medewerkers kunnen dus gewoon voor schoolgerelateerde zaken naar Afrika.

Het International Office van Avans bekijkt dagelijks de mondiale situatie en past bij een gewijzigde situatie het reisadvies aan en informeert de betrokken studenten en medewerkers.

Reisinformatie invoeren
Wel zijn studenten en medewerkers van Avans vanaf vandaag verplicht hun contactgegevens en reisinformatie van hun studie- en werkgerelateerde buitenlandse reizen in te voeren in de online database: http://mobility.avans.nl. Zo kan Avans in een noodsituatie adequaat actie ondernemen.

Daarnaast geldt vanaf vandaag dat studenten en medewerkers die voor Avans naar Afrika reizen, zich vooraf moeten melden bij het International Office.

Overigens zijn op dit moment voor zover bekend geen Avansstudenten en –medewerkers voor studie, stage of werk in de landen die nu getroffen zijn door de epidemie: Sierra Leone, Guinee Bissau en Liberia.