De bedwants zuigt student leeg

Een bedwants is een parasitair insect dat leeft van bloed van de mens. De naam zegt het al: de meeste bedwantsen bevinden zich in en rondom je bed. En laten deze bedden nou net vaak in studentenhuizen staan.

‘Bedwantsen zijn vaak gerelateerd aan hotelbezoeken’, aldus Traas Ongediertebestrijding. ‘Je hebt dus meer kans op een bedwantsenplaag als je korte tijd daarvoor een nacht in een hotel hebt doorgebracht. In studentenhuizen worden ze sneller gevonden, omdat studenten vaker reizen. Daarnaast worden bedwantsen meer aangetroffen in grote steden als Amsterdam.’

Uitbraak
Het Dagblad van het Noorden meldde eerder al dat veel studentenhuizen in Groningen worden geteisterd door deze kleine insecten. Volgens Traas Ongediertebestrijding komen de meldingen niet alleen uit Groningen maar verspreid uit heel Nederland. ‘We krijgen over het algemeen meer meldingen uit heel Nederland, maar in Groningen is sprake van een uitbraak. Alhoewel de insecten vaak worden verward met andere beestjes, zijn er wel meer bedwantsen te vinden in Nederland.’

Symptomen
De bedwants is een klein, plat en ovaal vleugelloos insect van ongeveer vier tot vijf millimeter groot. Ze hebben een roodbruine kleur en hoe meer ze hebben gegeten, hoe donkerder ze worden. De symptomen van een beet kunnen binnen enkele minuten tot enkele dagen na de beet verschijnen. Meestal heb je last van jeuk en roodgekleurde vlekken of bultjes op de huid. In het geval van een grote besmetting zijn bedwantsen ook te ruiken. Ze verspreiden een misselijkmakende, zoete geur.

Ongediertebestrijding
Er is maar één manier om ervoor te zorgen dat je studentenkamer weer bedwantsvrij wordt: bel de ongediertebestrijding! De beestjes zijn moeilijk te bestrijden aangezien ze zich snel verspreiden. Ze verstoppen zich in de kleinste spleten van het huis en kunnen maanden zonder voedsel overleven.