Wikipedia, move over!

Wikipedia, maar dan betrouwbaar. Bart Welzen wil met zijn online encyclopedie Ensie.nl een platform bieden aan studenten, docenten, wetenschappers en andere experts om hun kennis te delen. De website trekt nu al 100.000 bezoekers per maand.

Wat is er anders aan Ensie dan aan Wikipedia?
‘Wikipedia is prachtig en een van de beste kennisbronnen die er is op internet. Iedereen kan echter anoniem teksten schrijven op Wikipedia waardoor je deze niet als bron opvoeren in je scriptie bijvoorbeeld. Op Ensie zijn de schrijvers bekend. Als je je aanmeldt, koppel je je profiel aan je LinkedIn, zodat bezoekers precies weten wie de schrijver is.’

Hoe ben je op het idee gekomen?
‘Het idee is ontstaan door het gemis van auteursinformatie op Wikipedia. De teksten zijn daar te lang en vaak niet betrouwbaar. Ensie wordt wél als betrouwbaar gezien.’

Kun je overal over schrijven?
‘Ja. Het is belangrijk dat je vanuit je passie of je vakgebied schrijft. Maar mocht je al je hele leven fan zijn van een bepaalde band, dan kun je daar natuurlijk ook over schrijven. Onderwerpen kunnen door meerdere mensen worden beschreven. Zo kun je zelf bepalen welke informatie je relevant vindt om te gebruiken.’

Zijn er nog richtlijnen voor het schrijven op Ensie?
‘Artikelen moeten kort en krachtig zijn, maximaal driehonderd woorden. Het moet voor de lezers snel duidelijk zijn waar het artikel over gaat. Daarbij moet het een objectieve tekst zijn. Commerciële content is niet toegestaan.’

Waarom zouden wij ons aan moeten melden voor Ensie?
‘De website gaat hard. Steeds meer mensen maken er gebruik van. Door stukken te schrijven zet je jezelf in de kijker. Bedenk je eens dat je toekomstige werkgever je googelt en allemaal artikelen van jouw hand tegenkomt op Ensie. Je doet dus ook aan personal branding. Schrijven doe je op vrijwillige basis, maar je zet jezelf dus wel in de markt.’

Ensie is altijd op zoek naar studenten, docenten en andere experts die hun kennis willen delen.  Aanmelden kan op www.ensie.nl. Voor degene die liever in het Engels schrijven is er ook een Engelstalige Ensie, www.ensie.com

Martijn

Verder zegt Wikipedia zelf: Mag ik ook citeren uit Wikipedia? Meestal is dat geen goed idee. Een naslagwerk als Wikipedia is er al­leen om een overzicht te krijgen. Dus....

2014-11-24 14:21:21

Martijn

Volgens mij is het wel iets genuanceerder dan al de anonieme commentaren hier vermelden. Ik heb de website van Ensie even gelezen en daar staat ook niet dat ze beter zijn, het gaat erom dat het in ieder geval herleidbaar is wie de schrijver is.

2014-11-24 14:20:06

M

De bedenker van Ensie, mag zich eerst eens gaan verdiepen in Wikipedia. Daar zijn honderden mensen dag en nacht mee bezig om alles te controleren op betrouwbaarheid en is waarschijnlijk 100% betrouwbaarder dan Ensie.

2014-11-22 19:50:29

Anonymous

Als wikipedia niet gebruikt mag worden als bronvermelding dan kan je gewoon de bronvermeldingen van wikipedia gebruiken. Als die er niet zijn dan is wikipedia geen bron.

2014-11-21 17:16:41

Anonymous

Zoek de kwaliteitseisen, regels en richtlijnen van wikipedia. Mensen over de hele wereld werken in hun eigen tijd uit vrije wil en passie samen om die kwaliteit te behouden. Ga er maar niet van uit dat Ensie daar ooit tegen op kan.

2014-11-21 17:07:49

Anonymous

Wat is het verschil tussen wiki en ensie? Experts? Experts, anoniem of niet, kunnen het mis hebben, het gaat om controleerbare(!) feiten. Overigens maakt een LinkedIn profiel je geen expert.

2014-11-21 16:59:53

k.

Ik vind het ook belachelijk dat je wikipedia niet als bron kan aangeven. Ik ben nog nooit een wikipedia pagina tegengekomen waarop onzin stond. Alles wijzigingen op wikipedia worden gecontroleerd.

2014-11-21 12:27:30

Anoniem

"Je kunt Wikipedia niet als bron opvoeren in je scriptie bijvoorbeeld" Jawel, natuurlijk kan dat wel. Het moet eens afgelopen zijn met dat gezeik over Wikipedia. Slechte schrijvers worden daar namelijk gewoon van afgekickt.

2014-11-21 10:23:33