Avansstudenten onder hypnose

‘Niemand kan je onder hypnose dingen laten doen die je niet wil. Het is dus veiliger dan de meeste mensen denken.’ Hypnotiseur Daniël de Ronde spreekt de zaal met studenten Commerciële Economie toe. ‘Zijn er vrijwilligers?’

De hypnotiseur is aanwezig op uitnodiging van studenten die de minor Marketingcommunicatie volgen. Elk van de vier klassen heeft als opdracht een informatief evenement georganiseerd, met ‘The Power of the Mind’ als een van de resultaten.

Mindfuck
Lobke van Tongeren, derdejaarsstudent Business Managment aan de Fontys Tilburg, is een van de initiatiefnemers. ‘Tijdens een brainstorm kwam het thema mindfuck bij ons op. Ook dat is onderdeel van marketing. Marketingprofessionals proberen, net als een hypnotiseur, de gedachten van hun klanten te beïnvloeden.’

Onderbewustzijn
Daniël de Ronde opent zijn show met enkele onnavolgbare kaarttrucs om vervolgens wat dieper in te gaan op het begrip hypnose. ‘Bij hypnose wordt je onderbewustzijn beïnvloed. Omdat onze persoonlijkheid in ons onderbewustzijn zit verankerd, zul je nooit dingen doen die je niet wil.’ Wat wel kan volgens De Ronde? Programmeren wat je vannacht gaat dromen bijvoorbeeld. Of je zintuigen versterken, je dingen doen vergeten of juist oude herinneringen scherper maken.

‘Hypnose is een trance, vergelijkbaar met wat je ervaart als een spannend boek leest en je jezelf afsluit voor de buitenwereld.’ Na zijn korte presentatie krijgen verschillende studenten de kans daadwerkelijk gehypnotiseerd te worden.

Hypnose1-max

Hypnose
Aan de eerste vrijwilliger wordt gevraagd of hij zich nog kan herinneren wanneer hij voor het laatst dronken was. ‘Dat gevoel komt nu terug. Het lijkt net of er een glas whiskey in je bloedbaan is gegoten. Hoe voel je je nu?’, vraagt De Ronde aan de jongen. ‘Nou, wel een beetje onstabiel’, antwoordt hij.

Niet veel later ligt een tweede vrijwilliger, zo stijf als een plank, met haar nek op de ene en haar enkels op de andere stoel. De zaal is onder de indruk en de vrijwilliger ook. ‘Ik denk niet dat ik eerder zo sterk ben geweest. Ik dacht echt: ik ga vallen.’