Camera’s, vuilnisbakken en graffitiwerende coating

De eerstejaarsstudenten van Integrale Veiligheid in Den Bosch mochten afgelopen dinsdag aan de slag voor een echte opdrachtgever: de gemeente Tilburg. In duo’s trokken de 190 studenten naar tien plekken in de stad waar de gemeente veel overlast ervaart.

‘Een uniek moment’. Zo noemde opleidingscoördinator Mischa van der Geld het grootscheepse practicum. Aan de hand van een vooropgesteld observatieformulier analyseerden de studenten de aan hen toegewezen plek om vervolgens aanbevelingen te doen aan de gemeente.

Gemeenteambtenaar Chris Liebregts is benieuwd naar de uitkomsten en hoopt op creatieve oplossingen. ‘Deze jongeren liggen qua leeftijd dichter bij de hangjeugd. Waar kijken zij naar?’

Vreeswijktunnel
Een van de geobserveerde gebieden is de Vreeswijktunnel. ‘Veel mensen durven niet meer door deze tunnel vanwege de hangjeugd en rijden er met een grote boog omheen’, aldus Liebregts. Hoewel hij halverwege de presentaties van de studenten aangeeft nog niets gehoord te hebben waar hij zelf niet al aan heeft gedacht, is hij wel onder de indruk.

Zo begint hij hevig te knikken als Lara van den Bergh en Remco Tabbers aangeven de buurt te willen betrekken bij het opknappen van de tunnel om zo de veiligheidsbeleving te vergroten. Lara: ‘Als jongeren zelf de tunnel versieren, wordt het hun project en gaan ze er zuiniger mee om.’

Eyetracking2-max

Koekiemonster
Het duo scoort ook punten als ze het dilemma van de hangjongeren aansnijden. Lara: ‘Dat probleem kan niet worden opgelost, slechts worden verplaatst.’ Hun input wordt gewaardeerd, zo blijkt uit het toegekende punt. Een 9,5, plus het bonuspunt dat eerder vergaard werd gedurende twee andere opdrachten. Eindcijfer: een dikke tien.

Andere ideeën die door studenten worden aangedragen zijn onder meer het plaatsen van camera’s, vuilnisbakken in de vorm van Koekiemonster, contracten met schoonmaakbedrijven en het aanbrengen van graffitiwerende coating.

Eyetracking3-max

Eyetracking
Een ander experiment dat dinsdag werd gedaan is eyetracking. Zowel een professional als een student bekeken hetzelfde stukje Tilburg met een speciale bril op, die precies registreert waar de drager naar kijkt. De beelden van student Rick Thijssen worden vergeleken met die van de professional. ‘Dit komt de student ten goede’, aldus gemeenteambtenaar Sandra Coolen. ‘Zo kunnen ze leren van een expert.’

eyetrecking4-max