Styreen oorzaak stank Lovensdijkstraat

De stank die vorige week aanleiding was voor ontruiming van de ‘Villa’ aan de Lovensdijkstraat werd veroorzaakt door styreen. Dat blijkt uit metingen van het RIVM.

Vorige week maandag rond het middaguur werd de locatie, waar voornamelijk studenten van de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu les hebben, ontruimd. Studenten hadden klachten over hoofdpijn en duizeligheid. Vijftien studenten zijn voor onderzoek bij een ambulancebroeder geweest. Niemand is opgenomen in het ziekenhuis.

Hoofdpijn en misselijkheid
Uit metingen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) blijkt dat het gaat om styreen. Dat is een kleurloze vloeistof met een onaangename reuk. Styreen kan in lage concentraties hoofdpijn en misselijkheid veroorzaken, maar is in lage concentraties niet schadelijk.

De hoogste concentratie van de penetrante lucht is gevonden in een rioolpijp binnen een afgesloten ruimte. Daar bleek styreen aantoonbaar. In die ruimte waren geen studenten of docenten aan het werk. In een monstername van de brandweer in lokaal LC107 waar dezelfde geur werd waargenomen en studenten aan het werk waren, is door het RIVM geen gevaarlijke concentratie van styreen aangetroffen.

Verder onderzoek
Hoe styreen terecht is gekomen in het riool wordt nog onderzocht. Wel is bekend dat er met de stof wordt gewerkt op de Lovensdijkstraat.

R

"Styreen kan in lage concentraties hoofdpijn en misselijkheid veroorzaken, maar is in lage concentraties niet schadelijk." Hoofdpijn en misselijkheid toont toch de toxiciteit van deze stof aan? Of wordt het risico op chronische schade bedoeld?

2014-12-18 15:14:58