De ‘hypermoderne’ kapel van St. Joost is bijna klaar

Maandag is het zo ver. Dan gaat de geheel vernieuwde kapel van De Akademie voor Kunst en Vormgeving St.Joost aan de Beukenlaan in Breda open. Punt ging alvast een kijkje nemen. Hoe staat het met de verbouwing?

Wie het oude klooster van AKV|St. Joost ziet, zal niet zeggen dat de verbouwing bijna voltooid is. Overal staan stijgers en de bouwvakkers zijn nog hard aan het werk. Toch is er de afgelopen maanden heel wat veranderd in de historische kapel.

Kapel 05

Het orgel blijft
John Pulles, projectleider bij Avans, is enthousiast over de nieuwe kapel. ‘Het is nu een hypermodern gebouw met een historisch karakter. We hebben geprobeerd om zoveel mogelijk oude elementen te bewaren, zoals het orgel. Die blijft.’ Ook het glas-in-lood wordt teruggeplaatst in de ramen.

Kapel 03

De muren van de kapel zijn opengebroken en bevatten grote ramen, waar studenten zich straks in de vensterbank kunnen nestelen om te werken en er is een tweede verdieping gebouwd, waar Xplora gehuisvest wordt. Er zijn verschillende werkplekken waar studenten kunnen werken, met uitzicht op de benedenverdieping. Er is een nieuwe zij-ingang en er komt een tuin.

Kapel 06

Ook in het weekend
John Pulles: ‘AKV|St. Joost had de behoefte om naar buiten te treden en meer verbinding te krijgen met gemeente Breda. Er zijn bijvoorbeeld allemaal kunstroutes in de stad, maar de academie valt daar net buiten. De kapel zal op gezette tijden ook in het weekend te bezoeken zijn, gaan er van uit dat exposities dan beter gevonden en bezocht worden.’

Kapel 04

De vernieuwde kapel is beschikbaar voor evenementen en kan makkelijk omgebouwd worden tot expositieruimte, theater of workshopzaal. Te warm of te koud zal het er niet meer worden. Er is een supermodern ventilatiesysteem geïnstalleerd, dat de temperatuur regelt. ‘Vroeger moest de kachel drie dagen van te voren aangezet worden en dan was het nog steenkoud.’

Vloeibar
Studenten die al nieuwsgierig komen kijken zijn enthousiast. ‘Wat mooi,’ wordt er geroepen. Ook kunnen ze niet wachten tot het populaire Vloeibar, het wekelijkse studentenfeestje voor AKV-studenten, zich naar de nieuwe kantine verplaatst. Deze zit naast het compleet vernieuwde restaurant, dat nu in het oude Xplora is.

Kapel 02

De komende dagen moet er nog even flink gewerkt worden. Wc’s moeten worden geïnstalleerd, meubels uitgepakt en de boekenkasten van Xplora verhuisd naar de bovenverdieping, maar dan is het ook echt klaar. John Pulles: ‘De kapel is echt een paradepaardje voor St.Joost.’

Theo

Ik ben het helemaal eens met H. Bekema, het ontwerp had beter gekund en ook de uitvoering schiet tekort. Een goed voorbeeld is de bevestiging van de dragers voor de vide, dat is gewoon slordig/knullig. Avans, dat moet beter kunnen!

2015-01-25 04:57:31

h bekema

Het is blijkbaar goed voor de Akademie, maar het is triest voor de kapel.

2015-01-22 14:36:44