Oud-Avansstudent helpt bom-slachtoffers in Vietnam

De Vietnamoorlog is al 40 jaar geleden maar er ontploffen nog steeds dagelijks bommen en landmijnen in de gebieden waar gevochten is. In maart vertrekt oud-fysiotherapiestudent Iris Jacobs samen met haar vriend voor zes maanden naar Vietnam om daar bom-slachtoffers te helpen.

‘In 2013 heb ik samen met mijn vriend het Cope Center in Laos bezocht. Dit is een centrum waar ze slachtoffers van landmijnen en bommen informatie verschaffen over hun wonden en mogelijke protheses’, vertelt Jacobs. In het centrum was een kleine tentoonstelling ingericht waar onder andere foto’s van de verwondingen van slachtoffers te zien waren. Ook stonden er een aantal protheses ten toon gesteld. ‘Dit maakte zo’n indruk! Het opende onze ogen. De Vietnamoorlog staat dan misschien wel allang in de geschiedenisboeken, maar de oorlog is nog niet voorbij’, aldus de oud-student.

Jacobs vond dat ze iets moest doen. Daarom ging ze met haar vriend opzoek naar een manier om de slachtoffers te helpen. Ze hebben zich na een tijd zoeken aangesloten bij zowel een project van het Medisch Comité Nederland-Vietnam (MCNV) als van Stichting De Benen Nemen (SDMN). Het MCNV zet zich al jaren in om Vietnam en haar inwoners na de oorlog weer op de been te krijgen en te voorzien van medische zorg, betere levensomstandigheden en scholing van professionals in de zorg. SDBN richt zich specifiek op kinderen met een beenamputatie. Ze proberen zoveel mogelijk kinderen een beenprothese te geven met passende begeleiding.

Vietnam_max

Aan de slag
Het koppel zal gedurende zes maanden verblijven in het dorpje Tuy Hoa. Het dorpje ligt in de provincie Phu Yen in het zuidoosten van Vietnam waar tijdens de oorlog zwaar is gevochten. ‘Verminkingen van ledematen komen hier veelvuldig voor’, vertelt Jacobs. Het MCNV heeft in nauwe samenwerking met de provincie een orthopedische werkplaats in het dorpje gerealiseerd. ‘Ik kan daar meteen aan de slag. Op de werkplaats zijn al ruim tweehonderd protheses aangemeten, maar deze zijn nooit meer gecontroleerd. Ik ga die controles uitvoeren gedurende mijn tijd in Vietnam. Maar ik zal ook mensen behandelen die vrij recent een arm of been verloren zijn.’

De oud-fysiotherapiestudent gaat zich ook inzetten om het lokale personeel te ondersteunen door hen training te geven. ‘Ik heb tijdens verschillende stages ervaring opgedaan met het werken met protheses. Ook heb ik een revalidatiecentrum in Rozendaal bezocht om zoveel mogelijk kennis op te doen. Ik hoop dat ik met mijn kennis en ervaring mijn Vietnamese collega’s kan ondersteunen.’

Documentaire
De vriend van Jacobs, Sander Jansen, zal gedurende hun verblijf in Tuy Hoa een documentaire maken. In de documentaire wordt aan de hand van drie personen met een amputatie het dagelijks leven geschetst. De hoofdpersonen zullen dagelijks op de voet gevolgd worden.

Geld inzamelen
SDBN ondersteunt het project van Jacobs en haar vriend door een gedeelte van de kosten te financieren. Het is mogelijk om het koppel te steunen door een donatie te maken. Doe dit door een bedrag over te maken naar NL05 INGB 000 8287222 ten name van Stichting De Benen Nemen, o.v.v. Project Vietnam Iris en Sander. Volg op www.levenmeteenamputatie.nl hun project.