Vierde seizoen Homeland is top televisie

Homeland is de Amerikaanse televisieserie rondom CIA-agent Carrie Mathison en haar strijd tegen terreur. Het eerste seizoen werd bejubeld, daarna kwam er flink de klad in. BNN is gisteren begonnen met het uitzenden van seizoen vier en de serie is terug op haar oude niveau.

Carrie Mathison is nog steeds de onbetwiste hoofdpersoon van Homeland. Vanuit Afghanistan en later Pakistan probeert ze een terrorist om te brengen. Daarbij vallen in de eerste aflevering al de nodige burgerslachtoffers. En dat is ook meteen het goede aan Homeland. De makers schuwen niet de nadelen te laten zien van bijvoorbeeld oorlogsvoering met drones.

Actualiteit
Een ander punt dat Homeland zo spannend maakt, is dat de actualiteit op de voet gevolgd wordt. Zo zitten er in het nieuwe seizoen verwijzingen naar Amerikaanse slachtoffers van Islamitische Staat, het maakt de serie meteen realistischer.

Ook goed in het nieuwe seizoen is (SPOILER) dat die andere hoofdpersoon Brody niet meer meedoet. De schrijvers hebben ingezet op een nieuwe verhaallijn die qua vaart en intensiteit veel wegheeft van bijvoorbeeld 24 (van dezelfde makers). Homeland is weer een thriller geworden en niet langer vooral een verhaal over onmogelijke liefde.

Natuurlijk blijft het vrij ongeloofwaardig dat een nogal labiel karakter als Carrie Mathison door de CIA wordt ingezet als hoofd van de afdeling in Afghanistan, maar dat terzijde.Homeland is top televisie met seizoen vier als voorlopig hoogtepunt.

Homeland is elke zondagavond te zien op NPO 3.