Horloges af bij tentamens

In april zal Apple naar alle waarschijnlijkheid een smartwatch lanceren. Universiteiten in Engeland nemen nu al rigoureuze maatregelen: alle horloges moeten af in de examenzalen, voordat de smartwatch toeslaat. In Nederland verbood Hogeschool Zuyd al eerder horloges bij tentamens.

Afgelopen zomer gaf de University of London al aan zich zorgen te maken over het gebruik van smartwatches tijdens tentamens en examens, zo schrijft Science Guide. Smartwatches zijn moeilijk te onderscheiden van gewone horloges en dat maakt handhaving van de kwaliteitsbewaking ingewikkeld. Nu de introductie van de Apple Smartwatch in april verwacht wordt, kiezen universiteiten er preventief voor alle horloges bij examens in de ban te doen.

Niet praktisch
‘In grote examenzalen met meer dan honderd studenten, is het simpelweg niet praktisch om surveillanten ieder horloge te laten checken. We hebben afgelopen najaar wat onderzoek gedaan en zijn er achter gekomen dat een aantal universiteiten recent vergelijkbaar beleid hebben geïntroduceerd,’ beargumenteert de University of London nu de genomen keuze om horloges te verbieden.

In een eerdere poll op deze site vond 41 procent van de lezers een verbod op smartwatches achterhaald.

Pamela

@Anoniem: je telefoon moet tijdens je tentamen toch ook in je tas... is ook duur lijkt me

2015-02-12 12:07:16

Roos

@Anoniem: Dan laat je toch je horloge thuis? Het is wel zoeken naar problemen op die manier!

2015-02-11 16:22:27

Thijs

Het zal niet altijd zichtbaar zijn, Anoniem. Vooral niet voor de wat oudere toezichthouders die misschien niet zo thuis zijn in de technologie. Met een tentamen thuislaten als deze te duur is om weg te stoppen, of op het bureau van de toezichthouder.

2015-02-11 16:19:55

Anoniem

En waar moeten de horloges dan gelaten worden? Ik ga die van mij echt niet in mijn jas stoppen, daar zijn ze veel te duur voor. Bovendien is het duidelijk zichtbaar dat het een gewoon horloge betreft.

2015-02-11 14:23:17

Johan

Jan, ik denk dat ze dat wel zullen doen hoor. Dat het niet in een nieuwsbericht staat betekend niet dat ze het niet gaan doen

2015-02-11 13:53:32

Jan

Ik mag toch hopen dat mensen met hartfalen uit medische noodzaak de hartfrequentiemeter (in de vorm van een horloge) om mogen houden. Avans, doe a.u.b. eerst onderzoek en geef studenten de kans om een uitzondering te krijgen op medische gronden.

2015-02-11 12:27:33

Thijs

Logisch, ik zie nu al enkele mensen met smartwatches op tentamens en denk steeds: is dat wel toegestaan? Als telefoons in de tassen moeten, dan deze horloges ook. Maak er gewoon een regel van dat alle horloges afmoeten.

2015-02-11 09:51:34