‘18 is een prima leeftijd voor het roken van een e-sigaret’

Als je jonger bent dan achttien mag je niet roken maar tot voor kort mocht je nog wel roken met een e-sigaret. Dit behoort straks tot de verleden tijd. Staatssecretaris Van Rijn vindt dat de eisen voor de e-sigaretten verscherpt moeten worden. Maar wat vinden Avansstudenten hiervan?

Jongeren vinden het niet raar dat de leeftijd wordt verhoogd naar achttien. Daniël Delchiv, eerstejaarsstudent International Business and Management Studies in Breda: ‘Als je zestien jaar bent is het stoer om met je vrienden te roken. Op je achttiende ben je volwassen dan kan je pas de goede keuzes maken, daarom is achttien een prima leeftijd.’

E-sigaret onder jongeren
‘Ik heb weleens een e-sigaret gerookt,’ zegt Vera Roozendaal, eerstejaarsstudent Commerciële Economie in Breda. ‘Je hebt totaal niet de voldoening die je wel hebt na het roken maar ik vond de smaakjes vooral lekker. Dan krijg je een beetje het idee van een waterpijp,’ aldus Vera.

Volgens Daniël is er vooral één groot nadeel aan de elektronische sigaret. ‘Als je een sigaretje rookt dan rook je tot hij op is. Bij een e-sigaret is het ongelimiteerd. Je blijft maar hijsen.

Gezondheidsrisico’s
De gezondheidsrisico’s zijn nog niet zo bekend bij studenten. Lisa de Man, eerstejaarsstudent Commerciële Economie: ‘Een sigaret is veel slechter voor je. Daar komt echt een ontbranding bij kijken. Ik denk dat die teer en rook veel slechter voor je is dan damp uit een e-sigaret.’

Toch blijkt uit het onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) dat op lange termijn de e-sigaret schadelijk kan zijn voor je gezondheid.

Later dit jaar onderzoekt het RIVM de effecten van stoffen in de uitgeademde damp op meerokers.

Carla

Een e-sigaret rook je niet, die damp je. Een rokende e-sigaret is kapot, en meeroken kan al helemaal niet.

2015-03-28 10:47:17

k.

Nog niet gesproken over de zin "Als je zestien jaar bent is het stoer om met je vrienden te roken". Want het is eerder achterlijk dan stoer.

2015-03-27 10:51:06

J

Ik vind die Daniel geen wijs man. "op je 18e ben je pas volwassen en maak je de goede keuzes." dat is echt onzin. Als je naar een volwassen leeftijd gaat kijken, dan moet je bij 21 beginnen. Op je 18e ben je duidelijk nog niet volwassen in mijn ogen.

2015-03-26 15:03:48