CMD-student werkt met GTST-acteurs

Meewerken aan een speelfilm met bekende Nederlanders. Het werd voor Gijs van Sprundel, derdejaarsstudent Communication & Multimedia Design (CMD), werkelijkheid toen een collega hem vroeg een handje te helpen bij de productie van These Dirty Words, een speelfilm van acht minuten die in twee dagen gemaakt werd.

De CMD-student werkte voor zijn bijbaan in de bioscoop samen met Jens Rijsdijk. ‘Jens maakte al langer films en liet ze mij vaak zien. Toen hij aan het 48 hour-project mee ging doen, vroeg hij of ik het leuk zou vinden om te helpen.’ Tijdens het 48 hours-project worden er over de hele wereld films in twee dagen gemaakt. In die tijd wordt het verhaal geschreven, opgenomen en gemonteerd.

Aansturen
Gijs was regie-assistent. ‘Ik vond het heel leuk om mee te werken. Ik moest mensen een beetje aansturen en zorgen dat alles in goede banen liep.’ Aan het begin van het project was er nog niets bekend over het verhaal. ‘We kregen van de organisatie een aantal dingen die in de film terug móesten komen. Dat waren verhuisdozen en de zin: “Zal ik hem hier ophangen?” Het was heel grappig om dat in alle inzendingen terug te zien komen.’

Doktersroman
Uiteindelijk besloot het team na een brainstorm voor het volgende verhaal te gaan: Wanneer Roland er achter komt dat zijn vriendin opgewonden wordt van doktersromannetjes, is het tijd voor drastische maatregelen.

In de hoofdrollen spelen Koert-Jan de Bruijn en Lisa Sips, allebei bekend van hun rol in Goede Tijden, Slechte Tijden. Een programma dat Gijs niet volgt. ‘Ik was dan ook niet echt zenuwachtig om hen te ontmoeten. Ik deed gewoon mijn werk en het klopt wel wat iedereen zegt. Het zijn ook maar gewoon mensen.’

Heel professioneel
De film is zonder budget gemaakt en draaide geheel op vrijwilligers. Gijs: ‘Gelukkig was iedereen heel professioneel en werkte het team goed samen. Daardoor liep alles heel soepel. Voor mij was alles nieuw en ik keek mijn ogen uit, maar ik zou het volgend jaar wel opnieuw willen doen. Dan heb ik toch wat meer ervaring.

Prijzen
These Dirty Words ging in première tijdens het Nederlandse Film Festival 2014. Daar won het direct de prijs Beste Film in de categorie 48 hour-project. In maart won de film ook nog eens de prijs voor Beste Film Internationaal. Gijs: ‘Al die prijzen zijn fantastisch. Ik had het nooit verwacht, maar ben super trots.’

Bekijk These Dirty Words: