‘De consument bepaalt zelf wat hij nodig heeft’

Hoe zorg je dat consumenten zich aan jouw product binden? Je zorgt dat je klanten een goede belevenis hebben en zich fijn voelen bij je service. Tijdens Future Fields On Tour staat deze beleving centraal. Albert Boswijk, gastspreker: ‘Vroeger bepaalde de autodealer wat jij nodig had, nu bepaalt de consument zelf wat hij nodig heeft.’

Technologie verandert niet alleen de manier van werken, maar ook de manier waarop we aankopen doen. De consument is meer in staat om eigen keuzes te maken. Informatie kan je keuze beïnvloeden. De sprekers gaan in op de invloed van technologische ontwikkelingen.

Sprekers
Albert Boswijk en Daan Noordeloos vertellen waarom de beleving van de consument belangrijk is als het gaat om experience economy. Behalve dat je voor het product betaalt, betaal je ook voor een service. Boswijk is oprichter van het Europese Center for the Experience Economy en geeft inzicht in de recente ontwikkelingen. Noordeloos is manager Marketing & Klantenstrategie bij Transavia en is dagelijks bezig met klantenbeleving.

Beleving
Kennis is belangrijk om de voorkeur van je klanten te begrijpen. In een hotel liggen standaard een pepermuntje en een chocolaatje op je kussen. Als je de chocolade op eet, ligt er de volgende dag alleen nog maar chocolade op je kussen. Als je meer weet over je klant, zorgt dit voor een betere beleving.

Boswijk: ‘Vroeger bepaalde de autodealer wat jij nodig had, nu bepaalt de consument zelf wat hij nodig heeft.’ Een voorbeeld hiervan is Blendle. Bij dit medium moet je eerst betalen voordat je een artikel wil lezen. Ben je niet tevreden, dan krijg je jouw geld terug. Slechts 6 procent vraagt zijn geld terug. Omdat de consument zelf kan kiezen wat hij wil lezen wordt zijn belevenis beter.

Technologie maakt het mogelijk om grote databases met klantengegevens en ervaringen in te zetten voor een persoonlijke benadering van de consument. Noordeloos: ‘Alles wat gedigitaliseerd kan worden, kan ook gepersonaliseerd worden.’ Door zoveel kennis van je klanten te hebben, wordt het makkelijker om in te spelen op de behoefte en op die manier een belevenis te creëren waar de klant een betekenis aan koppelt.

Interactie
Interactie staat tijdens de lezing voorop. Het publiek wordt betrokken doordat je kunt reageren via de interactieve tool van Lumi. Via deze app worden stellingen weergeven. Bijvoorbeeld de stelling: ‘Zonder experience marketing overleeft geen enkel bedrijf.’ Het publiek kan direct aangeven of ze het hier mee eens of oneens zijn. De uitslag wordt op een smartboard weergeven. Op die manier wordt de mening van het publiek duidelijk, waardoor er ruimte is voor discussie.

Future Fields
Future Fields is een initiatief van de Academie voor Marketing en Business Management. Het is een interactief platform waar docenten, studenten en het bedrijfsleven rondom Commerciële Economie en Small Business en Retail Management, samen komen om kennis en ervaringen te delen.