Nieuwe uitdaging voor solarboot Avans

Na het uitvaren van de ‘elfstedentocht voor boten op zonne-energie’ afgelopen zomer is een nieuwe groep studenten aan de slag gegaan met de AvansSoleil; de duurzame boot van Avans. ‘We gaan kleine aanpassingen doen en voorbereidingen treffen voor een nieuwe boot.’

De AvansSoleil is een door studenten van verschillende Avansopleidingen gebouwde boot die vaart op zonne-energie. Bijzonder aan deze solarboot is dat de romp gemaakt is van biobased materialen, dus stukken milieuvriendelijker. Afgelopen zomer deed een team van studenten voor het eerst mee aan de DONG Energy Solar Challenge; een tweejaarlijkse wedstrijd voor solarbooten.

Nieuw team
‘Dit jaar is er geen Solar Challenge, maar we gaan in mei wel meedoen aan een Nederlands Kampioenschap’, zegt Roland Visser, student Technische Bedrijfskunde in Tilburg en projectleider van het nieuwe team rondom de AvansSoleil.

‘We zijn met een groep van achttien studenten en gaan de komende maanden wat aanpassingen doen aan de bestaande boot.’ Zo wil Roland graag dat de bestuurder wat dieper in de boot komt te liggen om zo meer snelheid te kunnen maken.

Zware romp
‘Maar we willen ook aan een nieuwe boot gaan werken. De biobased romp die we nu hebben is erg zwaar. Studenten Chemische Technologie gaan onderzoeken of dat niet lichter kan’, zegt Roland.

Naast studenten van diverse technische opleidingen zijn er dit jaar ook twee Bredase studenten Communicatie betrokken bij de boot. Een van hen is Evi Kuunders. ‘Wij zijn gevraagd om ervoor te zorgen dat heel Avans bekend raakt met de solarboot’.

Aanstekelijk
Hoewel Evi geen techniekstudent is, voelt zij zich al helemaal betrokken bij het project. ‘Het is geweldig om te zien hoe enthousiast de andere studenten zijn over de boot. Dat werkt aanstekelijk. We willen ook graag als groep de race in mei mee gaan maken.’

Op de hoogte blijven van ontwikkelingen rondom de AvansSoleil? Houdt dan deze website in de gaten voor regelmatige updates.

Job Böcker

Roland Visser heeft een duidelijke visie over hoe hij het project naar een hoger niveau gaat tillen. Samen met het nieuwe team en draagvlak van Avans, gaan ze het ver schoppen! Succes ermee!

2015-03-04 11:16:18