Spannende finale ABC’s Dragons’ Den

Een nieuwe app om alle uitgaansgelegenheden in kaart te brengen of een manier om je leukste momenten meteen met je oma te delen. Deze ideeën wonnen afgelopen vrijdag op Avans in Den Bosch de Dragons’Den.

De afgelopen zeven weken hebben studenten hun eigen ondernemingsplan opgesteld. Ongeveer 150 studenten werden verdeeld in kleine groepjes. Ze waren zelf vrij om hun eigen idee vorm te geven. De jonge ondernemers kregen vijf minuten de tijd om hun ondernemingsplan te pitchen aan de Dragons. De Dragons zijn een team van ondernemers en investeerders.

Finale
Tijdens een spannende finale van Advanced Business Creation Dragons’Den hielden studenten een pitch over hun eigen ondernemersplan. Het werd de jonge ondernemers niet makkelijk gemaakt. Het vuur werd ze aan de schenen gelegd door de Dragons. De ondernemers stelden kritische vragen over het ondernemingsplan. De favorieten van de Dragons, Huddle up en Forget me not, werden al snel bekend gemaakt.

Huddle up
Huddle up deelt wat er te doen is in een stad. De app brengt alle activiteiten in kaart. Zo is er in één overzicht te zien wat er in de buurt te doen is. Alle activiteiten waarin jij geïnteresseerd bent komen samen in één app. Je hoeft dus niet meer op internet te zoeken naar een leuk restaurant of café. Dragon Peter Hendriks: ‘Het idee is een uitdaging. Het is risicovol maar het heeft veel potentie tot succes.’

Forget me not
Door vergrijzing zijn veel ouderen eenzaam. Daarom hebben de studenten Forget me not bedacht om jongeren en ouderen te verbinden. Een digitale fotolijst voor oma met slechts één knop. Alles wat je meemaakt kan je rechtstreeks delen. De fotolijst begint bij oma te knipperen. Met een druk op de knop ziet ze de foto die jij met haar gedeeld hebt. ‘Het idee is haalbaar en wij zien er echt een toekomst in’, aldus Dragon Berry Timmers.

Pitch
Andere veelbelovende ideeën zijn Flexisteps en RET. Flexisteps wil overgewicht bij kinderen oplossen door een interactieve stoeptegel met muziek erin op het schoolplein te leggen. De dragons twijfelen aan de functionaliteit op een enorme speelplaats.
RET, Reconnect Everything Together, is een idee om TV, telefoon en muziek met elkaar in verbinding te brengen. Door het gebruik van wifi wordt alles draadloos met elkaar verbonden. Volgens de Dragons beschikt veel technologie al over deze optie en beperkt het zich tot mensen die up to date willen zijn.

Prijs
Winnaar Huddle up en runner-up Forget me not wonnen een wildcard voor het evenement LeanStartupMachine. De winnaars krijgen tijdens het evenement de kans om het idee samen met professionals verder te ontwikkelen en misschien het product te lanceren.

Bram

Er zijn al zoveel van die lijstjes... voorbeeld: http://famatic.com/

2015-03-30 21:10:25