Wie redt de winkelstraten?

Hoe winkelt de consument in het jaar 2020? Hologramtechnologie, kopen via smartware én 3D-printen; innovatieve oplossingen, daar ligt de toekomst van de winkelstraten aldus experts.

‘Het speelveld is veranderd. De mogelijkheden zijn ongekend’, aldus een optimistische Rupert Parker Brady, de dagvoorzitter tijdens het symposium ‘Get inspired for tomorrow’. ‘Ik hoop dat de studenten van nu in de toekomst een feestje maken van onze winkelstraten.’ Het symposium van afgelopen donderdag was mede georganiseerd door de Academie voor Ondernemerschap, Marketing en Innovatie (AOMI) en platvorm voor detailhandel Vedis.

shopping2020-max
Kopen via internet
In het jaar 2020 wordt 36 procent gekocht via internet, blijkt uit een onderzoek van Shopping Tomorrow. ‘De consument zelf denkt dat hij 52 procent via internet zal winkelen’, voegt spreker Jorij Abraham daar aan toe. Hij verwacht dat met name het aandeel online boodschappen in de toekomst zal stijgen. ‘Hoe creëren we nog leuke winkelstraten als 52 procent online koopt?’ De oplossing zoekt hij met name in de technologie. Hologramtechnologie, een kop koffie kopen via je smartwatch én 3D-printen, kunnen de winkelstraten aantrekkelijk houden.

shopping2020b-maxjpg
Concurrentieveld

Kitty Koelemeijer, hoogleraar Retail aan de Universiteit Nyenrode zoomt in op de veranderingen op het concurrentieveld en de invloed van grote online kanalen als Amazon, eBay en Google. Koelemeijer; ‘Voor veel retailers is online minder winstgevend dan offline. Een goed onderwerp om een oplossing voor te vinden in een scriptie.’

shopping2020c-maxjpg
Crisis V&D
Als speciale gast is de directeur van La Place, Bart van den Nieuwenhof uitgenodigd. Hij heeft zich duidelijk voorgenomen om het zo min mogelijk over de crisis bij V&D te hebben, wat lijdt tot een ongemakkelijk interview. Iedere keer dat het onderwerp V&D ter sprake komt, wordt het tactisch vermeden door de directeur. De dagvoorzitter die de directeur ondervraagt, doet ook weinig moeite om het onderwerp aan te snijden. Bezuinigd hoeft er niet te worden bij het cateringbedrijf omdat het een losse B.V. is. Van den Nieuwenhof: ‘La Place kan beter, maar het is een winstgevend onderdeel.’

Jan

Ik vond dat laatste gedeelte veel te geforceerd in een college tour format gegoten. Had juist de koppeling gemaakt tussen het verhaal over de toekomst van de retail en hoe La Place daar op inspeelt en in de toekomst op gaat inspelen.

2015-03-16 13:08:40