Column: Krentstudent

‘Parasiet. Bloedzuiger. Teek. Slechts een selectie van de uitspattingen waarvan ik verwacht dat ik ze binnenkort van mijn ouders naar mijn hoofd geslingerd krijg’

Een logisch gevolg van al langere tijd op kamers wonen en een wat oudere student zijn, is dat je minder vaak je ouderlijk huis bezoekt. Begrijp me niet verkeerd, de band met mijn ouders is meer dan goed. Ik zie ze alleen minder vaak dan vroeger. Mijn leven speelt zich nauwelijks meer af in mijn geboortestad. Wanneer ik terugga, áls ik al terugga, is dat omdat ik iets gratis nodig heb, aangezien ik er zelf de centjes niet voor heb. Ik noem dat ‘gebruik maken van’, maar anderen spreken liever van ‘teren op’. Parasiet. Bloedzuiger. Teek. Slechts een selectie van de uitspattingen waarvan ik verwacht dat ik ze binnenkort van mijn ouders naar mijn hoofd geslingerd krijg.

‘Een koelkast vol proviand die zich steeds weer op magische wijze bij lijkt te vullen’

Huize Bastiaanssen blijkt hét walhalla voor een platzakke student. Kosteloos verblijf inclusief volpension, wifi en was- en strijkservice, het gebruik van een auto waar ik geen verzekeringen, wegenbelasting of diesel voor betaal en ook een koelkast vol proviand die zich steeds weer op magische wijze bij lijkt te vullen. Het eerste wat ik doe als ik mijn ouderlijke woning binnenstap is dat ding plunderen. Geen mededogen voor de Wapenaer, Coca Cola of Campina. Consumeer ik weer eens wat kwaliteitsproducten in plaats van die AH Basic meuk.

Die meelifterij geeft echter het verkeerde signaal af en bij deze wil ik de lucht wat klaren. Dat ik gebruik maak en gebruik kán maken van hetgeen mijn ouders mij altijd met liefde geboden hebben, is naar mijn idee geen krentgedrag, maar juist de beantwoording van hun liefde voor mij. Daarmee bedoel ik te zeggen: Pa, ma, ik ben blij jullie in mijn leven te hebben en ik geef veel om jullie. Afgelopen maart was trouwens mijn laatste maand van mijn vier jaar studiefinanciering. Dus, daarover…

Rick Bastiaanssen is vierdejaars Human Resource Management in Breda.

sjaakie

je kunt ook luxe boodschappen kopen van het geld wat je krijgt voor deze stukjes, of werken

2015-05-22 09:51:56

Puck

Ik moet altijd lachen om je stukjes Rick, erg leuk!

2015-05-22 08:44:44

Ray

Dus als jij straks solliciteert dan weten bedrijven meteen wat voor vlees ze in de kuip hebben. Mooi dossiertje met je vorige bijdragen erbij. Succes!! En eh ....... ouders hebben altijd gelijk :-)

2015-05-21 23:23:58

Mark

Is werken ook een optie voor je?

2015-05-21 16:41:35