Student bekent fraude, maar vindt straf te zwaar

Een student van de Academie voor Marketing en Business Management in Breda heeft fraude gepleegd en is uitgesloten van de eerstvolgende herkansing. De student geeft de fraude toe, maar vindt de strafeis te zwaar. Hij zou een half jaar vertraging oplopen.

De student Commerciële Economie moest vorig jaar schooljaar een aantal blogs schrijven, maar besloot deze te kopiëren van oud-studenten. ‘Ja, ik heb de blogs gejat. Ik zat in tijdnood en ik wilde afstuderen.’ De student heeft verder alles afgerond en moet alleen dit vak nog herkansen.

Veel vertraging
Omdat de student uitgesloten is van de eerste herkansing, mag hij pas in januari zijn zelfgeschreven blogs inleveren en dat zou hem veel vertraging opleveren. De examencommissie gaat daar tegen in. ‘De eerste herkansing is pas in december. Als jij dan in januari mag herkansen, is dat maar een maand verschil.’

Daar is de student het niet mee eens. ‘Als ik dan geen voldoende krijg, heb ik niet de kans om de opdracht binnen een maand te verbeteren. Dan wordt het straks juni voordat ik kan afstuderen. Mijn ouders blijven mijn collegegeld niet betalen.’

Meer fraude gepleegd
Het College van Beroep voor de Examens (COBEX) buigt zich over de zaak. In dezelfde periode werd bij vijf andere studenten ook fraude geconstateerd. De studenten kregen allemaal dezelfde straf, al was het voor de overige studenten minder problematisch, omdat ze nog niet met afstuderen bezig zijn.

Het COBEX vraagt zich af waarom er voor deze sanctie is gekozen. ‘Nu is de zwaarste straf opgelegd. Is er geen ruimte om de straf te versoepelen?’ De examencommissie geeft aan dat ze het fraudereglement hebben toegepast en dat alle straffen hetzelfde zijn.

Tentamen of opdracht?
In het reglement wordt er onderscheid gemaakt tussen sanctie drie, die wordt toegepast bij fraude tijdens een tentamen en sanctie vier, die wordt toegepast bij fraude tijdens een opdracht. Het COBEX: ‘De examencommissie heeft sanctie drie opgelegd, die een stuk zwaarder is dan sanctie vier. Waarom wordt de student op basis van een tentamen gestraft, terwijl het hier om een opdracht gaat?’

De examencommissie geeft aan dat de opdracht individueel gemaakt moet worden door de studenten en dat ze dat aanduiden als een tentamen. ‘Wij passen deze sanctie altijd toe. Fraude is fraude.’

Het COBEX heeft de zaak gegrond verklaard en vraagt de examencommissie om te kijken of de strafeis versoepeld kan worden.

Merry Christmas

Hij kan nu wel lekker bijkomen van zijn drukke periode die die gehad heeft en vast inspiratie opdoen voor zijn aankomende blog! Merry Christmas! :D

2015-10-13 14:13:44

Anoniem 2

Wat een sneu persoon. Hij heeft zelf fraude gepleegd, hij heeft een kans in januari. Gewoon niet verknallen die kans. Iedereen die zijn tentamens niet haalt zal het later moeten doen, voor wat voor reden dan ook.

2015-08-27 01:29:37

wim

werk twee maanden fultime voor een uitzendbureau ga niet naar het verre zuiden enWOW je kan zelf college geld betalen......

2015-08-27 00:43:35

Anoniem

Dat joch mag blij zijn dat zijn ouders zijn collegegeld betalen, er zijn studenten die het moeten doen van het geld dat ze krijgen van DUO en evt. hun loon van hun werk.

2015-08-25 19:29:27