Avans zoekt zestig zangers

Met een nieuw muzikaal project treedt Avans volgend jaar op met een uitvoering over oorlog en vrede. Daar zoeken ze nog wel zangers en muzikanten voor.

Een groot koor en orkest met studenten en medewerkers van Avans uit zowel Breda als Den Bosch en Tilburg. Dat willen de oprichters van dit project bereiken. Niet alleen, maar samen met het Militair Academie Orkest van de Koninklijke Militaire Academie (KMA) in Breda en het Kamerkoor Zuid. Er is één probleem. Bij te weinig animo gaat het helemaal niet door. ‘We hebben vooral veel zangers nodig. Voor het koor willen we zestig tot honderd man hebben. Daarnaast zijn we nog opzoek naar hout- en koperblazers, slagwerkers en cello- en contrabasmuzikanten’, vertelt Theo Pullens, Pabodocent in Breda en één van de initiatiefnemers van het project.

Bevrijding
Half november wordt gekeken of ze genoeg mensen hebben. Als het project doorgaat, beginnen in januari de repetities. Voor de zangers zijn deze op maandagavond van 19.45 tot 22.00 uur. Met de muzikanten worden nog afspraken gemaakt over de repetitietijden. Er is gekozen voor het stuk ‘The Armed Man’ van de Engelse componist Karl Jenkins. Daarmee wil de organisatie rond Bevrijdingsdag het podium op. ‘Het is een uitvoering die heel veel rondom de herdenkingen van oorlogen wordt opgevoerd. Het werk is dan ook helemaal geschreven in het thema van oorlog en vrede. Vooral de zinloosheid van oorlog voeren wordt benadrukt. Het is een mooi thema om de bevrijding van Nederland mee te herdenken.’

Verschrikking
Het uitvoeren van ‘The Armed Man’ moet ervoor zorgen dat studenten en medewerkers meer stil staan bij de verschrikkingen die oorlog met zich meebrengt. ‘Wij leven in een tijd waarin veel aandacht is voor oorlog. Dat was niet altijd zo. Wij hopen met dit project het maatschappelijk besef te vergroten,’ aldus Pullens.

Autisme
Het project moet geld opleveren voor Stichting Papageno, een goed doel voor autistische kinderen. De stichting is opgericht door de bekende Nederlandse dirigent Jaap van Zweden en zijn vrouw. Zij hebben zelf een zoon met autisme. ‘Wij willen de bezoekers een vrijwillige bijdrage vragen of tickets verkopen om zo geld op te halen. We hebben allemaal prachtige ideeën. Daar zijn heel veel mensen voor nodig’, zegt de Pabodocent.

Grote Kerk
Als er genoeg mensen zijn, is dit muzikale project in april 2016 te zien in de Grote Kerk van Breda. De zangers en muzikanten zullen ‘The Armed Man’ daarna nog één keer uitvoeren. Dit zal gebeuren op 12 mei 2016 tijdens het Spanjaardgats Festival.

Om deze plannen uit te voeren, zijn heel veel zangers en muzikanten nodig. Ben jij dol op zingen of speel je een instrument? Lijk het je leuk om mee te doen? Stuur dan een mail naar tjm.pullens@avans.nl.

Huub

Zangers, dus alleen mannen? Dit riekt naar racisme!

2015-10-08 11:27:47