Studium Generale: ‘Maak vooral fouten!’

Fouten maken is goed. Dat is de belangrijkste les die Erik Kessels, creatief directeur van het succesvolle communicatiebureau Kesselskramer, meegeeft aan de studenten van AKV|St. Joost tijdens het jaarlijks terugkerende Studium Generale.

Het thema van Studium Generale is dit jaar serendipiteit, ‘het principe van de ongezochte vondst’. Oftewel: je vindt iets waardevols waar je niet naar op zoek was. Oud-Avansstudent Erik Kessels is daar in zijn werk veel mee bezig. ‘Ideeën liggen overal voor het oprapen.’

Creatieve proces
Kessels laat dat zien aan de hand van zijn eigen werk. De reclames voor telecomprovider Ben (‘Ik ben Ben’), de zeer succesvolle ironie in de campagne rondom budgethotel Hans Brinker en de stadsmarketing van onze hoofdstad die resulteerde in de rood-witte letters ‘I amsterdam’ op het Museumplein.

‘Het creatieve proces bestaat vaak uit toeval, het verliezen van de controle en het maken van fouten. Tegenwoordig is perfectie zo makkelijk te bereiken dat juist het tegenovergestelde interessant wordt. Doe eens gek, verlaat de veilige plek’, aldus Kessels. ‘Als een idee onmogelijk lijkt, juist dan wordt het interessant. A good idea has no borders.’

Studium Generale
Het Studium Generale is een tweedaags evenement voor studenten, docenten en medewerkers van AKV|St. Joost. Hier worden verschillende presentaties en lezingen gegeven aan de hand van de vier minoren die de kunstacademie aanbiedt: Arts & Urbanism, Arts & Humanity, Arts & Interaction en Arts & Nature.