Educatief kwartetten in de les succes bij ABC

Docent Advanced Business Creation (ABC) Eric van Gennip heeft zelf een spel ontwikkeld voor zijn lessen over merkbeleving. En met succes, studenten zijn enthousiast.

Spelletjes maken hun intrede in het hoger onderwijs. Deze serious games moeten lessen interessanter maken voor studenten. In eerste instantie is het spel van Van Gennip simpel kwartetten. Aangevuld met merklogo’s en een layar-app op de telefoon speelt het spel in op het imago van bedrijven. Normaal gesproken taaie stof voor studenten, maar in spelvorm is het een stuk leuker. ‘Ik maak iets ingewikkelds behapbaar en beter leerbaar. Ik hoef niet de hele inhoud van een boek op te dreunen en studenten hoeven dat dikke boek ook niet meer verplicht te lezen. Ze denken er nu zelf over na’, aldus de docent.

kwartettenseriousgamesabc2-max

‘Stuk interessanter dan college’
Studenten hangen tijdens de eerste les over de tafel, graaiend naar de fishes waarmee ze het spel kunnen winnen. Een ander hangt met een stalen pokerface achterover in zijn stoel zijn kaarten te bekijken. ‘Het is wel een grappig spel’, vertelt een van de ABC-studenten. ‘Op deze manier is het een stuk interessanter dan een college waarin je een aantal sheets en een filmpje te zien krijgt.’

Zelf aan het werk
De taaie stof komt met behulp van het spel sneller binnen, denkt de student. ‘Met dit spel krijg je veel praktische info. Maar je bent vooral zelf bezig met de info die docenten je geven.’

kwartettenseriousgamesdocentabc3-max‘Als ik het gewoon sta te vertellen, verliezen studenten makkelijker de aandacht en zie ik vragende gezichten’, vertelt Van Gennip. ‘Als studenten het spel zien, weten ze meteen dat ze iets leuks gaan doen. Ze hangen over de tafels en er ontstaat direct discussie. Ik sta niet meer te praten voor een klas, maar ik faciliteer het leerproces.’

Weinig ervaring met kwartetten
Het grootste manco ligt nog bij de spelkwaliteiten van de studenten. Waar het ene groepje snel in het spel zit, heeft de andere groep wat minder ervaring met kwartetten. ‘Ik zou het nog wel een keer willen spelen’, aldus een van de studenten. ‘Nu is het nog kijken hoe het allemaal werkt. De volgende keer gaat het vast beter.’ Het spel zal ook bij de opleiding Small Business & Retail Management gespeeld worden.

Meer lezen over het spel van Van Gennip en andere serious games in het onderwijs? Lees Punt Magazine.