Terug naar overzicht

Vergeet die sollicitatiebrief, LinkedIn is belangrijker

Ben jij degene die tijdens een projectgroep zijn snor drukt? Dan heb je nu al een achterstand op je medestudenten bij het vinden van een baan. Derdejaarsstudenten van de Academie voor Algemeen en Financieel Management (AAFM) kregen in het kader van studieloopbaanbegeleiding een lezing over personal branding.

Hoe val je op bij een sollicitatie? Wat wil je bereiken op de arbeidsmarkt en hoe maak je toch die perfecte cv? De derdejaarsstudenten AAFM zaten vol met vragen voor spreker Paul de Beijer van het bedrijf Lefit. ‘Personal branding is aan jezelf bouwen door dingen te doen die je leuk vindt.’

Wees niet lui, val op
Het begint volgens De Beijer al bij je studie. Zo is het niet handig om tijdens je collegejaren lui te zijn en anderen het werk te laten doen in projectgroepen. ‘Stel je voor dat je straks ergens gaat solliciteren en daar kennen ze toevallig een oud-klasgenoot van jou. Die kan dan zeggen: “oh, hij deed nooit iets in de les.” Dan heb je meteen al minpunten.’

Ook raadt hij studenten aan om extra taken op zich te nemen. ‘Het toont motivatie als je naast je studie ook werkzaam bent geweest als bijvoorbeeld een voorzitter van een club. Dan maakt het niet uit of dat bij een voetbalvereniging is of een studentenvereniging. Als jij het maar leuk vindt. Doe iets naast je studie! Wie niets extra’s doet, kan ook niet verwachten op te vallen bij een bedrijf.’

Weet wat je wil
Volgens De Beijer is het belangrijk om jezelf als een sterk merk neer te zetten. Daarbij moet je je bedenken wat je precies wil bereiken. Hij benadrukt wel dat het belangrijk is om jezelf te zijn. ‘Hoe zie jij je toekomst voor je? Waar zou je graag willen werken? Wat wil je graag leren? Wat doe je graag? Door al die vragen voor jezelf te beantwoorden en daar ook je studie op aan te passen, zorgt er voor dat je straks weet wat je wil op de arbeidsmarkt. Twintig procent van de studenten heeft namelijk geen idee wat ze wil.’

Tijdens de slb-les worden er ook tips gegeven over het maken van een goede cv. ‘Hoe wil je overkomen op je toekomstige werkgever? Als je opschrijft dat je hobby atletiek is, dan zien ze je als een sportief persoon. Winkelen daarentegen is een hobby die je beter weg kunt laten, en ja ik heb hem op jullie cv’s voorbij zien komen. Bedenk wat voor indruk je wil achterlaten op iemand en stem daar je vaardigheden op af. Je moet niet liegen, maar maak je cv voor jou zo positief mogelijk.’

Creëer een netwerk
Een motivatiebrief is steeds minder nodig. ‘Tegenwoordig gaat alles via de mail. Schrijf een korte intro en laat je cv het werk doen. Als het bedrijf meer over je willen weten, kijken ze wel op LinkedIn. Iedereen kijkt daar rond.’ LinkedIn is volgens De Beijer érg belangrijk om bij te houden. Zo kunnen bedrijven niet alleen kijken wie je bent, maar kun je zelf ook een breed netwerk opbouwen.

De presentatie kort samengevat? De Beijer: ‘Bereid je voor. Stel vragen. Toon belangstelling. Wees kritisch naar jezelf. Investeer, ontdek, stel doelen buiten je comfortzone, presenteer jezelf zorgvuldig en behandel anderen vooral zoals je zelf behandeld wil worden. Zo begin je aan een succesvolle carrière.’

Punt. Of had jij nog wat?

Meer lezen?