13.300 euro voor twee maanden colleges

Ze stopte na twee maanden en toch moet een studente van de particuliere Hogeschool Tio een volledig jaar collegegeld betalen. De opleiding won een rechtszaak in hoger beroep.

In 2013 schreef de studente zich in voor de opleiding hotel- en eventmanagement. Kosten van het collegegeld voor een jaar: 13.300 euro. De studente betaalde in termijnen en maakte een bedrag van 2.730 euro over. Twee maanden later besloot ze te stoppen met de opleiding, maar ze moest volgens de hogeschool nog wel de resterende tien maanden aan collegegeld betalen.

Voorwaarden
Zo stond het in de voorwaarden. Het collegegeld is volgens Hogeschool Tio namelijk ‘niet afhankelijk van het aantal geboden lessen’. Maar de kantonrechter vond dit in strijd met de wet, waarin staat dat een persoon een overeenkomst te allen tijde kan opzeggen. Op grond hiervan werd de studente vrijgesproken van verdere betalingsverplichtingen.

Tio liet het er niet bij zitten en ging in hoger beroep. Het gerechtshof Amsterdam stelde de hogeschool in het gelijk: het collegegeld is gebaseerd op het volledige programma en kan daarom niet per periode opgesplitst worden.

Culinaire wijnreis
De studente is nu niet alleen verplicht het resterende bedrag aan collegegeld van 10.945 euro te betalen, maar ook de kosten van het proces en een al geplande ‘culinaire wijnreis’.

Dar

Nog een reden om nooit voor TIO te kiezen. Zo hark je wel snel je gelden bij elkaar he..

2016-04-25 13:28:35