Column: avanturiers

Foto: Beeldhouwers

Wie beweert dat er op onze school niets te beleven valt, is niet goed wijs. Avans is een oerwoud aan uitdaging en avontuur. Maar je moet het wel opzoeken! Ik neem je mee op ontdekkingsreis.

‘Verre stammen en traditionele locals zoeken elkaar hier op’

Stap binnen bij het gebouw aan de Onderwijsboulevard, Hogeschoollaan of een andere grote of kleine locatie. Het eerste wat we zien is een gigantische diversiteit aan volk. Verre stammen en traditionele locals zoeken elkaar hier op. Het spektakel wordt afgemaakt door de vreemde tongen die zij spreken in hun eigen vaktaal.

Naast de buitengewone types die er rondhangen, is het gebouw anders dan alles wat je ooit hebt gezien. De ruimtes zijn namelijk niet ingedeeld als de standaard vijfpersoons-woonkamers die we gewend zijn thuis. In de lokalen is plek voor wel vijftig mensen – en dan heb ik het nog niet gehad over hoorcollegezalen. En de lokalen zijn zo ingericht dat je één iemand ziet spreken, die onwijs gave dingen over een onderwerp weet te vertellen. Het is zijn werk om uit te leggen hoe iets werkt (meestal) in de wereld. Mooie job, doe mij er ook maar zo één: ik denk dat ik weet hoe het zit.

‘Kijk uit voor overbetrokken docenten die je een kopje koffie en een goed verhaal aanbieden’

Maar pas op! Kijk uit voor overbetrokken docenten die je een kopje koffie en een goed verhaal aanbieden. Want voor je het weet ben je weer een uur aan het chillen met die coole leraar.

We vervolgen onze tocht door de gangen van de kennisjungle. Waar jonge leiders in spe zich verdiepen in naslagwerken. ‘Avanturiers’ hollen van college naar college in de hoop waardevolle studiepunten binnen te halen. Na 240 punten is je studie uitgespeeld.

‘De zesjescultuur is zó passe’

Maar jongens, kijk even om je heen. Er zijn zoveel gave dingen te doen hier. Ontwikkel je op meer gebieden dan de pure kennis en streef net iets verder dan het keurige diploma. De zesjescultuur is zó passe.

Eva-Lisa Janssen is derdejaarsstudent Communicatie in Breda.

Leuke column!

2016-05-01 21:16:39