Zelf biertappen op festivals dankzij uitvinding Avansstudenten

Simpletap-maxMet hun innovatieve biertap willen de Bredase tweedejaarsstudenten Smalll Business en Retail Management Remco Snoeren en Ivy Kithom de komende jaren zorgen voor een verandering in cafés en op festivals.

Het idee voor de Simple Tap is ontstaan toen beide studenten een fictieve onderneming moesten starten voor hun studie. ‘Ik kwam met het idee om een automatische biertap in de markt te zetten’, zegt Remco. ‘Mensen kunnen dan met hun pinpas zelf een biertje tappen. Vergelijkbaar met een onbemand benzinestation. Volgens mij is het dé oplossing voor bijvoorbeeld de rookruimtes in cafés, maar het zou ook prima werken op festivals.’

Carnaval
Na marktonderzoek blijkt dat veel horecazaken een dergelijke tap wel zien zitten. ‘Rond carnaval hadden we al een afnemer van de tap, maar die bestond nog helemaal niet’, zegt Remco. Gezien de vraag naar het product besluiten Remco en Ivy een echte onderneming te starten rondom de Simple Tap.

‘Onze docentbegeleider was erg enthousiast over het idee. Hij heeft ons ook in contact gebracht met Starterslift. Die zijn ook zeer enthousiast’, zegt Ivy. ‘Om te voorkomen dat iemand anders met ons idee aan de haal gaat hebben we het vastgelegd bij i-Depot. Dan kunnen we bewijzen dat het ons idee is.’

Animatie
De studenten zijn met hun concept naar een fabrikant van biertappen gegaan. ‘Die gaat ze voor ons produceren. De prijs per tap komt ongeveer op 15.000 euro. Dat is een hele investering dus we zijn nog op zoek naar medefinanciers.’ Om het concept duidelijk te maken, is een animatiestudio bezig met een promotiefilmpje. ‘Er is nu nog geen tap. We kunnen niks tastbaars laten zien.’

Terwijl andere studenten eind juni genieten van hun vakantie gaan de studenten Small Business en Retail Management door met werken. ‘Contacten leggen bij bierfabrikanten, proberen de Simple Tap in cafés en op festivals te krijgen.’ Ook moeten de studenten het verdienmodel nog verder uitwerken. ‘Gaan we de tap verhuren of leasen? Houden we het exclusief voor een groot biermerk of juist niet? Het zijn allemaal zaken die we moeten onderzoeken’, zegt Ivy.

Remco en Ivy willen het liefst van Simple Tap de rode draad maken van hun opleiding. ‘We willen stage en afstuderen combineren met onze onderneming. Dat kan bij Avans’, zegt Remco.