De beste keuze

De Keuzegids Hoger Onderwijs 2008 is deze week in boekvorm verschenen. In deze gids vind je geen mooie praatjes van voorlichters en enthousiaste verhalen van promostudenten, maar kritische informatie over álle opleidingen van hogescholen en universiteiten in Nederland.

Behalve korte omschrijvingen van de opleidingen, geeft het boek praktische informatie. Welke vakken moet je voor de opleiding hebben? Wat is het beroepsperspectief en wat ga je verdienen? Wil je veel verdienen, dan kun je bijvoorbeeld het beste kiezen voor International Business and Management.

Ook inhoudelijke vragen over de opleidingen komen aan bod. Hoeveel uren moet ik per week in deze studie steken? Is het een vrijblijvende studie of moet er flink gewerkt worden? Belangrijk is de kwaliteit van de opleidingen. Waar werken de beste docenten? Welke school heeft het beste onderwijsprogramma en waar zijn de faciliteiten het best?

Randvoorwaarden zijn eveneens onderzocht. De leukste studentensteden, de goedkoopste kamers, de beste sportvoorzieningen. Het staat allemaal beschreven.

Natuurlijk moet een scholier die een keuze gaat maken, zich afvragen ‘wat wil ik’, maar hij moet ook weten wat er is aan opleidingen en de antwoorden kunnen vinden op kritische vragen, vinden de makers van het boek. De studentenoordelen zijn afkomstig uit de Nationale Studentenquête, uitgevoerd door Choice, een centrum voor hoger onderwijs-informatie.

Naar aanleiding van dit onderzoek, dat eerder digitaal verscheen, schreef Punt al over hoe de opleidingen van Avans het doen: de Bossche vestiging van Avans neemt van de 21 ‘grote hogescholen’ in Nederland de tweede positie in en Breda de dertiende plaats. De positie van Tilburg (een kleine hogeschool), al jaren onderaan, verandert niet.

Heel veel gegevens uit het boek zijn te vinden via www.studiekeuze123.nl of www.keuzegids.nl. De Keuzegids is een uitgave van het Hoger Onderwijs Persbureau in Leiden. Het ISBN-nummer is: 978-90-8761-014-2. [PM]