Nieuwe opleiding Gezondheidszorgtechnologie

Op dit moment kunnen studenten Technische Bedrijfskunde al kiezen voor de major Human Care Technology. ‘Inhoudelijk is Gezondheidszorgtechnologie vrijwel hetzelfde, alleen is het een zelfstandige opleiding. Het grote verschil is dus dat de opleiding vanaf volgend schooljaar niet meer valt onder Technische Bedrijfskunde’, zegt docent Niels de Beer.

Studenten Gezondheidszorgtechnologie leren hoe technologie ingezet kan worden in zorginstellingen en ziekenhuizen. Bijvoorbeeld alarmsystemen in huizen voor gehandicapten. Het is niet zo dat studenten symptomen van een ziekte moeten leren, maar wel het functioneren van mensen met bepaalde aandoeningen.

‘We hopen op 25 tot 30 eerstejaars’, zegt De Beer. De eerste prognoses zijn wat dat betreft positief. ‘Er was veel belangstelling voor de opleiding bij de laatste open dag.’

Overigens is er nog geen definitieve erkenning vanuit de overheid voor de nieuwe opleiding. ‘De conclusie van het overheidsonderzoek is nog niet binnen. Maar als we daarop moeten wachten kunnen we nooit op tijd studenten gaan werven. Ook onze relaties in het werkveld moeten op tijd weten dat de opleiding een nieuwe naam heeft’, vertelt De Beer.

Gezondheidszorgtechnologie is de tweede nieuwe opleiding die ATM in september start. Eerder werd al bekend dat de academie in Breda Integrale Veiligheid gaat aanbieden. [AR]