Ontwerpen voor DJ Jean

EuroSkills is het grootste beroepenevenement van Europa. Tijdens drie dagen nemen vierhonderd jongeren uit dertig landen het tegen elkaar op. Dat doen ze in 47 verschillende beroepenwedstrijden, waarbij zij alles in de strijd gooien om de titel van beste Europese vakman of -vrouw in hun vakgebied te veroveren. Rommens, deed mee in de categorie Grafisch Ontwerp, en moest het opnemen tegen deelnemers uit Finland, Zweden, Noorwegen, Malta en Polen.

Ontmoeting met DJ Jean

‘Elke ochtend om 8.00 uur kregen we een briefing. Daarin werd verteld wat de opdrachten waren voor die dag. Die stonden in het teken van DJ Jean, hij zou namelijk draaien op de farewell party op zaterdagavond. Donderdag kregen we de opdracht om een mascotte en een poster te ontwerpen, vrijdag moesten we een bijpassende flyer, sticker en T-shirt ontwerpen en zaterdag sloten we af met een fotobewerkingsopdracht. Donderdag na de wedstrijd kwam DJ Jean ook nog even een kijkje nemen en heb ik hem mogen ontmoeten. Hij heeft mijn ontwerpen in handen gehad en vond het er leuk uitzien, dat was echt super!’, vertelt Rommens.

Alle opdrachten moesten aan verschillende criteria voldoen. Het ene ontwerp moest bijvoorbeeld als kleurmodus CMYK hebben en het andere ontwerp moest weer opgebouwd zijn uit spotkleuren. De deelnemers werden individueel beoordeeld en in een team (met webdesigner en drukker). ‘Op beide onderdelen mocht ik naar huis met een zilveren plak! Een onvergetelijke ervaring.’

Elke deelnemer kon in aanloop naar de wedstrijden gebruik maken van een expert op het desbetreffende vakgebied. ‘Bij mij was dat Réne van den Heuvel, een leraar grafisch vormgeven op het Grafisch Lyceum in Rotterdam. Met hem heb ik een paar keer afgesproken en verschillende technieken doorgenomen en getraind.’ Daarnaast heeft Rommens zoveel mogelijk inspiratie op proberen te doen in boeken en op internet.

Hopen op een derde plaats

Rommens verwachtte niet in de prijzen te eindigen. ‘Het is zo onvoorspelbaar. Je hebt een internationale jury die jouw werk moet beoordelen en hun meningen kunnen ontzettend uiteenlopen. Je weet niet welk ontwerp bij wie het meest in de smaak valt en hoe je tegenstanders presteren op technisch gebied. Ik hoopte heel erg op een derde plaats, zodat ik nog net in de prijzen kon vallen, en dan is zilver natuurlijk helemaal geweldig!’

Helaas voor Rommens is er al een andere Nederlander geselecteerd voor de Worldskillswedstrijden die volgend jaar worden gehouden in Calgary.  ‘De persoon die dit jaar de nationale voorrondes heeft gewonnen, gaat daarheen. Ik hoop wel dat ik nog op een of andere manier bij de Worldskills kan zijn, want het is echt een super evenement’, zegt ze.

Vorig jaar deden Avansstudenten Wim van den Hout en Dagmar Sluijsmans mee aan de Worldskillswedstrijden in Japan. Sluijsmans, die Verpleegkunde studeert in Breda, won daar brons. De Bredase Werktuigbouwkundestudent Van den Hout werd zevende in het vakgebied Robotica. [AR]

Op de bovenste foto het Nederlandse 'Cross Media Publishing Team'. (v.l.n.r. Sanne – Print Technician, Linda – Graphic Designer, Jeroen – Web Designer).