‘Voorkom dat jongeren teleurgesteld raken’

Van Kalmthout hield gisteren op het mini-symposium ‘Aansluiting in zicht’ een presentatie. ‘Scholieren weten exact welke vervolgstudie ze willen doen of hebben juist helemaal geen idee.’ Dat blijkt uit een filmpje het bestuurslid laat zien. Daarin wordt om reacties van havisten en MBO’ers gevraagd. ‘Er is zoveel keuze, ik weet niet eens wat zo’n opleiding precies inhoudt’ zegt een meisje van HAVO-3.

Beroepsbeeld

Een reactie die conrectoren Frank van Damme en Peter Timmermans herkennen. Scholieren kunnen kiezen uit meer dan honderdzestig opleidingen. ‘Het grootste probleem is dat scholieren geen goed beroepsbeeld hebben waardoor ze verkeerd kiezen. De scholen zouden hierover voorlichting moeten opnemen in hun curriculum’, meent van Damme die voor het Mgr. Frenckencollege in Oosterhout werkt.

Timmermans denkt dat het goed zou zijn als er meer begeleiding zou zijn voor eerstejaars studenten. ‘De overgang van havo 5, waar scholieren veel krijgen voorgekauwd, naar het hbo is groot.’ Op zijn school, KSE in Etten-Leur, maken laatstejaars daarom al kennis met het projectonderwijs en zelfstandig leren, zodat ze beter voorbereid zijn op het competentiegericht leren op het hbo.

Selectieprocedures

Ook Van Kalmthout zegt in zijn presentatie dat goede begeleiding in het eerste studiejaar belangrijk is. ‘Misschien moeten we overwegen om bepaalde selectieprocedures weer in te voeren. Dan kunnen studenten in de eerste maanden van een nieuwe studie nog switchen. De student loopt hoogstens een half jaar achterstand op. Die schade is nog te overzien’.

Een andere manier is om een leeromgeving te creëren waarin de student getriggerd wordt en ook blijft. Harrie de Werd, directeur van de  Academie voor Technologie en Management en Anita Heijltjes, medewerker Leer- en Innovatiecentrum lichten de visie van Avans hierop nader toe. ‘De student moet school ervaren als the place to be: Ze moet zich uitgedaagd voelen in een fysieke, mentale en virtuele leeromgeving.’

Avans wil dit bewerkstelligen door de leeromgeving zo authentiek mogelijk te maken. Dat wil zeggen werken conform de praktijk, multidisciplinair en zo professioneel mogelijk.

Maxima

Zo’n honderdvijftig genodigden afkomstig uit het bedrijfsleven en van middelbare scholen waren gisteren aanwezig bij Avans in Breda. Naast de presentatie bezochten ze de belevingswereld van de zoekende student. Ook konden ze een aantal workshops volgen waarin ze werden geïnspireerd tot concrete acties voor een goede aansluiting. Hoogtepunt van de dag was de officiële opening van de nieuwbouw door prinses Maxima. [TK]

Zie ook eerder verschenen artikelen:

Opening: 'dit zouden we vaker moeten doen' 4-12-2008

Maxima 'beleeft' studeren bij Avans 28-11-2008