Betere scores door discussie

Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Colorado in Boulder, dat gepubliceerd is in het tijdschrift Science. Het onderzoek maakte gebruik van ‘clickers’, apparaatjes die in Amerika worden gebruikt om studenten in grote collegezalen bij de les te houden.

Lotto Weekend Miljonairs

Tijdens colleges stelt een docent terloops een multiple-choice vraag. Studenten geven – à la het publiek van Lotto Weekend Miljonairs  – met een druk op de knop antwoord. De docent ziet hoeveel er de plank misslaan; zijn dat er te veel, dan herneemt hij de stof.

Wat blijk uit onderzoek: studenten die met elkaar overleggen, scoren daarna beter. Na discussie beantwoordt 68 procent de eerste vraag juist, tegen 52 procent zonder overleg. Een tweede, vergelijkbare vraag had 73 procent van de studenten juist. Zelfs groepen waarin alle studenten de eerste keer fout scoren, gaan er na overleg aanzienlijk op vooruit. Van studenten die bij vraag één tweemaal de mist in gingen, gaf bij een vergelijkbare vraag 44 procent wel het juiste antwoord.

Bij Avans maakt de opleiding Advanced Business Creation ook gebruik van stemkastjes om de les interactiever te maken. [IB/HOP, AR]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Stemkastjes: gadget of waardevol? 5-1-2009