Verslag vanuit Hamilton: Deel 1

Zondag 25 januari

Zaterdag vertrokken we met twaalf studenten van de Academie van Marketing (AM) Avans Den Bosch naar Hamilton in Schotland. Spelenderwijs marketing onder de knie krijgen. Dat is een doel van de marketing simulatie Markstrat. Andere doelen zijn ervaring opdoen met interculturele communicatie, internationale managementissues en teambuilding in een complexe internationale omgeving.

Vandaag zijn we begonnen met het spelen van een 0-ronde, de oefenronde. De planning leek strak. Maar ook onder de professionele begeleiders worden tijdsplanningen internationaal verschillend geïnterpreteerd. Het is niet alleen voor de studenten een goede leerschool in flexibiliteit en geduld, maar ook voor de begeleiders.

Voor de Nederlandse studenten, die gewend zijn op hun wenken te worden bediend, is het best moeilijk om af te wachten hoe het verder moet als de logistiek of de software even niet werkt. Gelukkig wordt het telkens weer avond en brengt het gezamenlijke avondprogramma de ervaren obstakels en moeilijke situaties van vandaag weer in balans. Als het goed is, staat de software nu klaar voor morgen en kan er morgen zonder problemen gestart worden met de eerste officiële ronde.

Maandag 26 januari

Nadat iedereen op tijd gearriveerd was, iets dat niet zeker is wanneer er de vorige avond duidelijk is genoten van muziek en een biertje, begon de dag met een lezing en instructie. Die werd gegeven door een Italiaanse prof. Voor velen een nieuwe ervaring. Gewoon een uur lang achter elkaar luisteren zonder te hoeven of moeten reageren, geen pauze en een Italiaanse interpretatie van het Engels. Ik moet zeggen, ze hielden zich goed. Men wil toch niet voor elkaar onder doen blijkt dan. In meerdere Europese landen zijn dergelijke colleges nog heel gewoon.

Daarna startte de ronden van de game. Het is opvallend te zien dat groepen studenten die elkaar eigenlijk nog maar nauwelijks kennen als snel als team optrekken. Aan het begin van de avond zag ik al weer groepjes druk in discussie in de lobby van het hotel.

Vanavond stond het International Dinner op het programma: ieder land neemt dan culinaire specialiteiten mee van huis om hier aan alle medestudenten te presenteren.  Dat was weer een geweldige ervaring. De meeste landen maken daar veel werk van en zelfs oma’s van Roemeense studenten zijn in de vorm van hun bereidsels hier aanwezig!

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Studenten voor marketingspel in Schotland 28-1-2009