Verslag vanuit Hamilton: Deel 3

Donderdag 29 januari

Gisteren was een hectische dag: 4 ronden hebben de studenten gespeeld! Omgaan met stress in een multiculterele setting was immers een doelstelling. Dat hebben ze geweten. Sommigen kunnen daar goed mee omgaan, anderen helemaal niet en verdrinken 's avonds hun verdriet. Dat doen ze trouwens ongemeen goed. Helaas lukt het vervolgens niet elke student om de volgende morgen om 09.00 uur weer fris en fruitig bij de universiteit en hun team te zijn! Vooral de mannelijke studenten hebben daar moeite mee. En toch moeten ze dat leren, immers: s'avonds een grote vent, s'ochtends een grote vent.

Temeer daar ze weten dat er de volgende dag een presentatie voor een internationale jury op het programma staat. Laten we hopen dat de weerklank van de avond niet doorklinkt in die presentaties.

Vrijdag 30 januari

De laatste dag alweer. Een spannende dag ook, want de laatste ronde word gespeeld en de eindpresentatie moet worden gehouden. Daarin moeten alle vijftien teams voor een internationaal team van investeerders hun plannen voor de toekomst ontvouwen. In welke plannen gaan die investeerders investeren en in welke niet? Er staat immers een gouden medaille op het spel (een symbolische weliswaar, maar toch…)!

Uiteindelijk bleek de jury unaniem en werden de drie winnende teams,  we hebben namelijk met drie verschillende industrieën gespeeld, ‘s avonds tijdens het afscheidsdiner geëerd. Dat is een officieel gebeuren en onze delegatie was dan ook geheel in stijl gearriveerd. Andere delegatie waren wat minder formeel, maar dat mocht de pret niet drukken. Ook werd er een Markstrat Queen en King verkozen. Laat de Queen nu onze 'eigen' Bianca Kool zijn! Zij was unaniem gekozen vanwege haar Markstrat-spirit, hulpvaardigheid en vriendelijkheid gedurende de hele week. Bianca, nogmaals gefeliciteerd!

Na het diner stond een Ceilidh op het programma. Dat is een traditionele danspartij. Ik had er even een hard hoofd in, maar ik heb toch veel studenten en docenten zien dansen. Mocht je willen zien hoe dat er ongeveer uitzag, klik hier. Als afsluiting heeft ieder land nog een lied in de eigen landstaal ten gehore gebracht. Bij ons was de keuze gevallen op Guus Meeuwis met Kedeng Kedeng.

Een 'once in a lifetime experience', zo hadden we deze week aan onze studenten 'verkocht'. Bij navraag waren ze het daar allemaal roerend mee eens!

Zie ook de eerder verschenen artikelen:

Verslag vanuit Hamilton: Deel 2 29-1-2009

Verslag vanuit Hamilton: Deel 1 28-1-2009