Uitslag raadsverkiezingen bekend

In Den Bosch kon er door studenten worden gestemd bij de Academie voor Marketing (AM). Zes kandidaten streden mee om de vier beschikbare zetels. Ruben Pijnenburg eindigde in de verkiezing fier bovenaan en verzekerde zich met bijna tweederde van de stemmen voor een plaatsje in de academieraad.

Loting

Edo Krock belandde op de laatste plaats en viel daardoor automatisch af. Hij wist geen enkele stem te bemachtigen De voorlaatste plaats werd gedeeld door Michiel van de Riet en Freek Zaal. Achter de naam van beide studenten stond slechts één stem. Door middel van loting kreeg Freek Zaal de laatst overgebleven plaats in de academieraad toegewezen.

Close call

Bij de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost (AKV) leverde de verkiezing eveneens een close call op. In totaal werden er 65 stemmen uitgebracht, en daarvan ging ruim eenvierde naar Nico Thöne. Ook de studenten Jason van der Woude en Anne Diepenbrock eigenden zich redelijk eenvoudig een van de zes zetels toe.

Onderaan de lijst lagen de kandidaten dichter bij elkaar. Uiteindelijk dolf Eva van Asseldonk het onderspit in de verkiezing. Met haar vijf stemmen kwam ze er eentje te kort op haar concurrenten Marjon van Laarhoven en Nurzehra Ulubaya en twee op middenmotor Elisabeth Certel.

Eenzaam bovenaan

Op de Academie voor Sociale Studies in Breda (ASB) waren het medewerkers die met elkaar de strijd aanbonden voor een zetel in de academieraad. Tonja Nijenhuis bemachtigde maar liefst 26 stemmen en eindigde daardoor eenzaam bovenaan.

Op gepaste afstand volgen Hans Pekaar en Arnold van Woerkom. Ook het tweetal verzekerde zich van een plaats in de academieraad. Hiervoor komt Angele Geerts niet in aanmerking. De docente kreeg uiteindelijk vijf stemmen, een minder dan haar naaste concurrent Yvonne Boonaerts.

Wanhopen

De kandidaten die net buiten de boot vallen hoeven niet te wanhopen. Zij nemen namelijk plaats op de reservebank. Wanneer er in de komende vier jaar een plaats vrijkomt in hun academieraad, wordt deze vacature eerst aan hen aangeboden. [CT]

Volledige uitslag

Eva van Asseldonk