Iedere student zijn eigen leerruimte

In Xplora is de student eenheidsworst. De visie van Avans met een algemene leeromgeving voor alle studenten wordt langzaam bijgesteld. Er is nog geen afzonderlijke leerruimte voor verschillende studenten, maar de notities Ruimte voor Techniek en Ruimte voor Creativiteit – voortgekomen uit het Meerjarenbeleidsplan – zinspelen daarop.

In welke omgeving voelen creatieve studenten zich thuis? Dat vroegen Marjolein Schooleman en René van der Burgt, docenten van de opleiding Advanced Business Creation (ABC) in Den Bosch, zich af in de notitie Ruimte voor Creativiteit.

Proeflokaal

ABC startte dit schooljaar met The Factory, een proeflokaal dat speciaal is ingericht voor de creatieve studenten op de opleiding. Komend schooljaar groeit de opleiding verder en komt ook de opleiding Communication and Multimedia Design (CMD) erbij in Den Bosch. Nog meer studenten die belang hebben bij een innovatieve leeromgeving.

De notitie van Schooleman en Van der Burgt moet het startpunt zijn van ruimtes waarin deze studenten geïnspireerd worden. ‘Het zou fijn zijn als er volgend schooljaar een ruimte voor hen is, om het even waar die komt’, zegt Schooleman. ‘Omdat er een verbouwing komt, hebben we nu de kans om te experimenteren.’

Scheuren in boeken

De huidige ruimte van The Factory was een blauwdruk van hun ontwerp. ‘Je moet er in boeken en tijdschriften kunnen scheuren’, zegt Van der Burgt. Met ‘moodboards’, prikborden waar iedereen iets op kan plakken, kunnen studenten elkaar op ideeën brengen. ‘De oranje muren in The Factory zijn wel erg oranje. De volgende keer willen we strakke witte muren en gebruiken we “moodlights” om sfeer te creëren.’

In het Bossche directeurenoverleg wordt meegedacht over de ruimte. ‘Die is niet alleen voor ABC of CMD. Ook voor andere academies kan deze ruimte interessant zijn. Studenten Small Business and Retail Management hebben al een proef uitgevoerd met een ruimte die creativiteit stimuleert. Ook de Academie voor Management en Bestuur heeft interesse’, zegt Schooleman.

Op de onderwijsdag – morgen, donderdag 16 april – heeft ABC een hoekje veroverd, waar ze uitleg geven over de plannen. [EvG]

Zie eerder verschenen bericht:

‘Opening ABC Factory’ – 07-10-2008