Tweede prijs voor techniekproject Pabo

De vraag kwam van zijn eigen stageschool. Hein, wil jij niet bedenken hoe we techniek op onze school vorm kunnen geven? ‘Met deze vraag ben ik naar de Pabo gestapt en samen met de techniekdocenten is het project “De Schicht” ontstaan’, zegt De Goeij. De Schicht is een auto die gebruikt wordt om kinderen kennis te laten maken met techniek.

I-Pod en museumabonnement

Vorige week kreeg De Goeij zijn prijs uitgereikt van VTB Pro. Hij won een I-Pod en een jaarabonnement op diverse technische musea voor acht personen. ‘Studenten van de Pabo kunnen zich melden als ze een keer ergens naartoe willen’, zegt De Goeij.

Inmiddels zijn er twee auto’s gemaakt, die op basisscholen worden ingezet. ‘Vijf scholen hebben er al gebruik van gemaakt. De auto komt naar hen toe en met behulp van verschillende lespakketten worden er lessen aan gekoppeld. Kinderen halen de auto uit elkaar, maar krijgen ook informatie over bijvoorbeeld zonne-energie’, vertelt De Goeij.

De auto’s zijn ook onderdeel van een voorstelling van Toneelclub Perplex, waarbij veel oud-pabostudenten en collega’s spelen. Aan het einde van het project worden de kinderen uitgenodigd om een voorstelling bij te wonen waarin de auto een grote rol speelt. De leerlingen mogen zelf ook meedoen tijdens het toneelstuk.

Eerste keer

Het is de eerste keer dat VTB Pro zo’n prijs wordt uitgereikt. ‘Het is niet alleen mijn project, maar ook van de techniekdocenten bij de Pabo. Alleen het was een wedstrijd voor studenten, vandaar dat ik de prijs heb gewonnen’, licht De Goeij bescheiden toe.

De Schicht is een samenwerkingsverband tussen Pabostudenten, studenten van de Academie Technologie en Management, studenten van het Vitalis College en scholieren van het Newmancollege in Breda. Allemaal hebben ze hun eigen taak bij het construeren en presenteren van de auto.

‘Het project is nog steeds in ontwikkeling’, vertelt De Goeij. ‘Nu is er bijvoorbeeld een minor bezig, waarin nieuwe nieuwe lespaketten worden samengesteld.’ [MK]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

'Met een auto de klassen langs' – 24-11-2008