Futuristische minor voor ICT-studenten

Vorig jaar deed Avans al een project met Fokker Elmo. Docent Jan Montizaan liep stage bij het bedrijf en afstudeerders van de opleidingen Technische Informatica en Bedrijfskundige Informatica voerden opdrachten uit.

Grote opdrachten

Vanuit het Maintenance-project ‘Pieken in de Delta’ kregen Avans en Fokker Elmo subsidie om de komende twee jaar meer projecten uit te voeren. Fokker Elmo levert opdrachten aan, die studenten van Avans kunnen uitvoeren. Bijvoorbeeld als afstudeeropdracht, maar ook grote opdrachten die met multidisciplinaire groepen uitgevoerd moeten worden.

Daarvoor is nu de minor 'Futurelab ICT en Innovatie' ontwikkeld. Ook bedrijven voor de auto- en motorindustrie werken erin mee. De minor moet leiden tot interactieve en intelligente technieken voor onderhoud. Een voorbeeld is dit filmpje, waarin BMW research doet naar mogelijkheden in onderhoud met 3D.

Prototypes leveren

In teams worden echte opdrachten uitgevoerd, want de bedoeling is dat Fokker Elmo de resultaten kan gebruiken. ‘Wij moeten de eerste prototypes leveren’, vertelt coördinator Paul Walraven. Docenten begeleiden, maar doen ook inhoudelijk mee als onderdeel van het ontwikkelteam. ‘Dat maakt deze minor bijzonder en leuk. Voor bedrijven van naam producten maken die daadwerkelijk gebruikt worden.’

Een van de opdrachten is het visualiseren van onderhoud. In de bril van een monteur worden de handelingen geprojecteerd die hij moet verrichten voor een reparatie. ‘Virtuele realiteit en de echte wereld komen erin samen. Wij moeten dit project onderzoeken op haalbaarheid en een prototype maken’, legt Walraven uit.

‘In een kabelboom van een vliegtuig zitten wel duizend kabels. Welke moet je hebben? Daarbij is de bekabeling per vliegtuig verschillend. Toestellen voor intercontinentale vluchten zien er weer anders uit dan andere. Elke kilo kabel is er één. Dat is per vliegtuig vastgelegd. Kun je nagaan hoeveel data er te verwerken is’, vertelt docent Jan Montizaan. Twee dagen zijn met onderwijs gevuld, de overige dagen kan er aan het project worden gewerkt.

Select gezelschap

‘We beginnen met een samenwerking tussen de Informaticaopleidingen en Communication and Multimedia Design (CMD)’, zegt Montizaan. ‘Op termijn kunnen we uitbreiden met meer academies, zoals marketing. Maar in eerste instantie is de minor ICT-gerelateerd. We willen met een select gezelschap van zo’n twaalf studenten beginnen en daarna doorgroeien. Opdrachten zijn er genoeg.’ [EvG]

Wil je meer info over de minor, of ben je geïnteresseerd? Stuur dan een mailtje naar Jan Montizaan of Paul Walraven.

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Avans en Fokker Elmo langer verbonden – 09-12-2008

Zie hier het filmpje van BMW waarin een monteur werkt met interactieve bril: