Zinkende amfibievoertuigen zakken niet

Zoals ieder jaar kregen studenten van de Academie voor Industrie & Informatica de opdracht om een voertuig te fabriceren. Eerder waren een zeilwagen en een ecologisch boodschappenautootje bijvoorbeeld het resultaat. Dit jaar kregen de studenten acht weken de tijd om een door spierkracht aangedreven amfibievoertuig te ontwikkelen.

Creaties

Op het terrein van de Boxtelse recreatieplas De Langspier stonden 18 juni de meest uiteenlopende creaties. Alle amfibievoertuigen waren voorzien van twee stoelen, een stuur en een metalen frame. De rest van de constructie zag er per exemplaar totaal verschillend uit.

Voor het rijden op het land hadden de studenten allemaal gekozen voor wielen, maar voor het voortbewegen op water bedachten de groepen een verschillende oplossing. Zo waren er voertuigen die met een schroef door het water ploegden en rijtuigen die gebruik maakten van een schoepenrad dat normaal wordt gebruikt bij een waterfiets.

Ultieme finale

De wedstrijd was opgedeeld in drie onderdelen. De eerste opdracht bestond uit een rijvaardigheidstest op de parkeerplaats, daarna werd de snelheid getoetst op het water en de ultieme finale was een combinatie van deze twee onderdelen. In de afsluitende race legden de teams namelijk een parcours af over zowel land als water.

Als onbetwiste winnaar kwam team A uit de bus. Jeroen Brok en zijn medestudenten hadden wel een verklaring voor hun winst: ‘We hadden een goede groepssamenstelling en een simpel, maar degelijk ontwerp. Bovendien kon onze schroef in hoogte worden versteld. Zo raakte hij op het land niet de grond en draaide hij op het water juist in diep, stilstaand water.’

Marktplaats

Voor de basis van hun constructie speurden de winnende studenten Marktplaats af. Via internet werd uiteindelijk een tweedehands waterfiets aangeschaft die later werd verbouwd tot amfibievoertuig. Brok verwacht dat het geheel zal leiden tot een hoog punt: ‘Ik gok op een acht of een negen. We krijgen zeker een goed cijfer.’

De mindere goden hoeven volgens docent Peter Cornelissen overigens niet bij voorbaat te vrezen voor een laag punt: ‘De langzame voertuigen krijgen niet meteen een onvoldoende. We hebben vanochtend ook een inspectie gehouden waarbij naar de technische uitwerking en de originaliteit werd gekeken. Het is dus niet zo dat diegene die zinkt, zakt.’ [CT]