Hbo-student is tevreden

Verder verbeteren

‘We zeuren misschien vaak’, zegt voorzitter Gerard Oosterwijk van de Landelijke Studenten Vakbond, ‘maar de positieve toon is wel terecht. Over het algemeen hebben we goed hoger onderwijs. Het gaat erom het verder te verbeteren.’

Alarm!

Want volgens Oosterwijk rinkelen er een paar ‘alarmbellen’. Volgens bijna dertig procent van de studenten schiet de studieloopbaanbegeleiding tekort. Bijna veertig procent vindt dat de uitslag van toetsen te laat bekend wordt gemaakt. En reageert de opleiding adequaat op klachten? Daarop antwoordden studenten vaker negatief (35,8 procent) dan positief (26,4 procent).

Oosterwijk wijst ook op de roosters. Bijna eenderde van de ondervraagde studenten is het oneens of zeer oneens met de stelling ‘Het lesrooster maakt het mij mogelijk mijn tijd efficiënt te besteden’.  ‘We hopen over deze punten in gesprek te gaan met de HBO-raad’, zegt hij. ‘Als ze de kritiek oppikken, is het een heel nuttig onderzoek.’

Onderzoek met beperkingen

Het onderzoek heeft zijn beperkingen. Uit andere enquêtes is bekend dat studenten in allerlei soorten opleidingen heel verschillend denken over de inhoud van hun opleiding of de kwaliteit van hun docenten. Dit onderzoek strijkt de verschillen glad en geeft het gemiddelde van het hele hbo weer.

Daardoor is de informatie ook niet bruikbaar voor studiekiezers. Ze weten nu wel dat hbo’ers over het algemeen best te spreken zijn over hun opleiding, maar ze kunnen niet zien welke opleiding goed scoort en welke minder goed. Daarvoor moeten studenten de uitslagen van de Nationale Studenten Enquête bekijken, waarvan de informatie in Studiekeuze123.nl en de Keuzegids Hoger Onderwijs per opleiding is weergegeven. Daarvoor worden jaarlijks twintigduizend studenten ondervraagd.

Samenvoegen

Er zijn gesprekken over het samenvoegen van de twee enquêtes. ‘Het staat niet vast dat dit gaat gebeuren en het staat ook niet vast dat dit niet gaat gebeuren’, zegt een woordvoerder van de HBO-raad. ‘Er vindt een technische en methodologische verkenning plaats waaruit moet blijken of dit tot de mogelijkheden zou kunnen behoren. Eind dit jaar is hier meer duidelijkheid over.’ [BB/HOP]

Zie ook het eerder verschenen bericht:

Studenten tevreden over opleiding niet over communicatie 13-07-09