Boek Avansdocent gaat internationaal

Op zijn website stromen de eerste reacties op zijn boek binnen. Uit Finland, Egypte en Kroatië bijvoorbeeld, meldt Van der Hoeven. Zijn boek ERP and Business Processes is sinds deze zomer wereldwijd verkrijgbaar. Een hoogleraar aan de Cairo University schreef erover: 'I looked at the presentation and the overview of your new book. Very good effort.'

Het boek gaat over geïntegreerde bedrijfsprocessen, geïllustreerd aan de hand van het informatiesysteem Microsoft Dynamics NAV. Dat wordt gebruikt door veel bedrijven in zijn vakgebied Business Management voor de ondersteuning van processen binnen een bedrijf, van productie en logistiek tot personeel.

Uitgever in Florida

Van der Hoeven nam in november vorig jaar namens Avans  een prijs in ontvangst in Denemarken. De school kreeg de prijs voor vooruitstrevendheid in het onderwijs: Avans is in dit vakgebied een van de koplopers, ook internationaal gezien. ‘Daar zagen mensen van Amerikaanse en Europese universiteiten de Nederlandse versie van mijn boek, alleen ze konden het niet lezen omdat het in het Nederlands is. Daarom besloot ik een Engelse versie te schrijven’, vertelt Van der Hoeven. Een uitgever in Florida geeft het boek uit.

Oplage van één stuk

Het boek is wereldwijd te koop via webwinkels als Amazon.com of Bol.com en in 25.000 boekwinkels van Baker & Taylor. Het boek heeft een oplage van één stuk. ‘Het wordt “on demand” afgedrukt. Als iemand het bestelt, wordt het gemaakt en afgeleverd.’ Het is een heel nieuw avontuur voor de docent. ‘Eigenlijk is het meer een uit de hand gelopen hobby. Het is een boek voor hogerejaars, als alle eerstejaars het nu moesten aanschaffen valt er misschien nog iets aan te verdienen’, lacht hij. Op de verkoop heeft hij geen zicht, dat gaat via de uitgever.

Vertaald en bewerkt

In 2010 gaat het Nederlandse hoger onderwijs over op een nieuwe versie van het ERP-systeem. Dat heeft Van der Hoeven meteen in zijn nieuwe boek meegenomen. ‘Het is naast een vertaling ook een update over het nieuwe systeem. Ik heb het vertaald en bewerkt in één slag.’ Een vertaler was hem te duur, dus schreef de docent het boek zelf in het Engels.

De Amerikaanse professor Sandra Richtermeyer van de Xavier University in Cincinnati schreef het voorwoord. ‘Zij was erg geïnteresseerd in het boek, dus ik vond het leuk als zij dat deed. Waarschijnlijk wil zij het ook gaan gebruiken op haar universiteit.’ Of ook andere scholen het gaan inzetten, weet Van der Hoeven nog niet. [EvG]

Zie ook eerder verschenen artikelen:
Hogescholen komen samen in Den Bosch – 31-03-2009
Vooruitstrevend Avans wint internationale onderwijsprijs – 14-11-2008