Brainstormen voor 250.000 euro

Prijzengeld

ProRail wil weten hoe je dodelijke ongevallen bij spoorwegovergangen kunt voorkomen, de Arbeidsinspectie is op zoek naar een hulpmiddel om zware goederen te tillen en Rabobank wil weten hoe werken er over twintig jaar uitziet. Het is zomaar een greep uit de vraagstukken waarvoor bedrijven een oplossing zoeken. Als stimulatie wordt er per vraagstuk 5.000 euro aan prijzengeld beschikbaar gesteld.

Hoe werkt het? Heel simpel. Een bedrijf zit met een probleem. Studenten, young professionals en onderwijsinstelling verwerken hun ideeën over het vraagstuk in een concept en sturen dit op. De combinatie van alle ideeën die een bedrijf binnenkrijgt, ook wel battle genoemd, leidt uiteindelijk tot een oplossing van het vraagstuk. Het prijzengeld wordt vervolgens verdeeld over de beste hersenspinsels.

Traineeship

Met grondig brainstormen valt een extra zakcentje te verdienen. Daarnaast kom je als student in contact met grote bedrijven. Win je een battle dan wordt je regelmatig gevraagd om je concept verder uit te werken. Er zijn zelfs deelnemers die een stage of traineeship hebben overgehouden aan hun prestaties op Battle of Concepts. Bovendien staat het leuk op je cv.

Avans

Ook verschillende studenten van Avans nemen regelmatig deel aan de battles. En niet onverdienstelijk. In februari won Jasper de Vries, student Technische Bedrijfskunde in Den Bosch, nog 1.500 euro. Hij had bedacht het beste idee op een vraagstuk van de Arbeidinspectie. Die zocht naar een manier om aanrijdingen met voorheftrucks te voorkomen. [CT]

Zie ook de eerder verschenen artikelen:

Vijfde prijs Avansstudent bij Rabobank 2-4-2009

Avansstudent wint in Battle of Concepts 3-2-2009