Ipabo afgekeurd

Zeven van de 27 pabo’s die dit jaar gekeurd werden, kregen in juni nog geen accreditatie. De NVAO twijfelde aan hun niveau en wilde eerst meer onderzoek doen. De Hogeschool Leiden kreeg een aanvullende beoordeling, en bij de overige zes pabo’s nam de NVAO de afstudeerscripties onder de loep.

Groen licht voor zes pabo's

Zes van de zeven pabo’s krijgen nu toch groen licht. De NVAO maakte vandaag bekend dat de opleidingen van de Christelijke Hogeschool Windesheim, de Hogeschool van Amsterdam, de Hogeschool Leiden, de Hogeschool Zuyd, de Iselinge Hogeschool en de Marnix Academie hun accreditatie mogen behouden.

Alleen de hogeschool Ipabo kreeg een negatieve beoordeling. Dat ligt volgens een woordvoerder van NVAO niet alleen aan het niveau van de bekeken afstudeerscripties. De kwaliteit van de opleiding zou op meerdere punten rammelen.

Wat nu?

Moet de Ipabo nu de deuren sluiten? ‘De hogeschool tekent beroep aan tegen de beslissing en zal waarschijnlijk een ‘verbetertraject’ ingaan. Dat betekent dat ze een bepaalde periode de tijd krijgt om het niveau van de opleiding te verbeteren. Tot dan verandert er voor studenten niets’, zegt de woordvoerder. ‘De accreditatie loopt door tot alles is afgerond.’ In de tussentijd mag de opleiding geen nieuwe studenten aannemen.

Spannende tijden voor Almere

En dan is er nog de pabo Almere, een samenwerkingsverband van de Hogeschool Ipabo en de Hogeschool van Amsterdam. ‘Voor ons wordt het allemaal heel spannend,’ zegt directeur Francis Meester. De opleiding in Almere kreeg goede punten van de NVAO, maar kon pas worden geaccrediteerd als ook de twee ‘moeder-pabo’s’ positief werden beoordeeld. ‘Er zijn nu verschillende scenario’s denkbaar,’ zegt Meester. ‘Het zou kunnen dat we straks helemaal HvA worden, maar hoe dan ook: wij bestaan gewoon, en we blijven bestaan.’

Ook bij de NVAO is er nog onduidelijkheid over het lot van de pabo Almere. ‘We willen proberen om deze pabo niet te laten lijden onder de ontwikkelingen’, zegt de woordvoerder. De NVAO gaat daarom onderzoeken of ze de opleiding zelfstandig kan accrediteren. [IB/HOP]

Zie ook eerder verschenen bericht:

Pabo nummer twee van Nederland 16-12-2008