Pakistaanse terreurstudent dag en nacht gevolgd

De krant pakte uit met een achtergrondverhaal over terrorisme in Nederland. Het grootste onderzoek dat tot op heden in Nederland is gehouden had betrekking tot Akeel A., student aan de Avans School of International Studies (ASIS). ‘Het was de eerste keer dat we in Nederland te maken kregen met een internationale terreurcel’, zegt Tom Driessen, hoofd van de Nationale Recherche, in NRC

Vierhonderd rechercheurs

Om de Pakistaan dag en nacht te volgen, werden vrijwel alle observatieteams van de Nederlandse politie opgeroepen. Vierhonderd rechercheurs, de helft van de totale capaciteit van de Nationale Recherche, stonden wekenlang paraat om de gangen van de 26-jarige Pakistaan na te gaan.

A. werd ervan verdacht deel uit te maken van een terreurnetwerk dat opereerde vanuit Barcelona. Volgens de Spaanse autoriteiten trof het netwerk voorbereidingen voor een zelfmoordaanslag in Barcelona en zou het plannen hebben voor meer aanslagen in Frankrijk, Portugal, Duitsland en Groot-Brittannië.

Terreurdreiging verhoogd

De man woonde sinds september 2007 in Nederland en werd sinds januari 2008 geobserveerd. Akeel A. schreef zich een aantal weken voor zijn arrestatie uit bij Avans, waar hij bijna nooit kwam opdagen. Zijn verblijf was destijds aanleiding om de terreurdreiging in Nederland te verhogen.

A. werd uiteindelijk op 14 maart 2008 gearresteerd en in augustus van dat jaar uitgeleverd aan Spanje. Daar begint op 17 december een proces tegen hem. [EvG]

Zie ook de eerder verschenen artikelen:

Pakistaanse man verdacht van terrorisme in Breda opgepakt – 14-03-2008

Opgepakte terreurverdachte studeerde bij ASIS – 14-03-2008