Alle nominaties Cultuurprijs voor Kunstacademie

Oud-studenten Marijke de Bie, Dennis Elbers, Eloi Koreman en Chok Wah Man hebben een nominatie op zak. Ook het grafisch ontwerpbureau van Ton Meijdam, Thom Snels en Bela Zsigmond en de ontwerpstudio van de broers Rob en Barry van Dijck maken kans op een onderscheiding.

Bekendmaking tijdens Cultuurnacht

De Cultuurprijs heeft drie categorieën: de BoArte Aanmoedigingsprijs, de Rabobank Cultuurprijs voor maatschappelijk werk in de culturele sector en de Gemeente Breda Oeuvreprijs. Voor deze laatstgenoemde categorie zijn geen nominaties verdeeld. Tijdens de Bredase Cultuurnacht op 22 januari worden de winnaars bekend gemaakt.

BoArte Aanmoediginsprijs

De BoArte Aanmoedigingsprijs stimuleert jonge mensen die werkzaam zijn in de creatieve sector. Chok Wah Man is de eerste genomineerde. Hij volgde de opleiding Animatie en maakte in 2007 zijn afstudeerfilm Warped. Hij wisselt commercieel werk af met korte, onafhankelijke animatiefilms die op internationale filmfestivals worden vertoond.  Inmiddels is hij zelf als docent werkzaam bij AKV|St. Joost. De andere nominaties zijn voor twee grafisch ontwerpstudio’s die gerund worden door oud-studenten van de kunstacademie. StayNice is het ontwerpbureau van de broers Rob en Barry van Dijck. Vanaf 22 januari exposeren zij hun werk in het Graphic Design Museum in Breda. Ton Meijdam, Thom Snels en Bela Zsigmond vormen samen Studio Smack. Hun korte films, zoals Kapitaal, maakten diepe indruk op de jury.

Rabobank Cultuurprijs

Ook de Rabobank Cultuurprijs kent drie nominaties. De eerste kandidaat is Marijke de Bie. Zij is artistiek directeur van het International Filmfestival Breda, dat in maart haar eerste editie beleefde. Dennis Elbers was vorig jaar ook genomineerd. Hij is initiatiefnemer van Stichting KOP, een ontmoetingsplek voor kunstenaars. Daarnaast is hij directeur van het Graphic Design Festival in Breda. Eloi Koreman is de laatste kanshebber. Hij studeerde Architectonische Vormgeving en ontwierp de Hoge Brug in de binnenstad van Breda. Tevens schreef hij een boek over de historie van de stad. [AvR]

Zie ook eerder artikel:

Oud-studenten winnen cultuurprijzen Breda – 26 januari 2009