De ‘schoonste’ school van Nederland

In 2009 is er bij Avans voor 255.000 kg restafval opgehaald en voor zo’n 130.000 kg aan papier. Zo bleek gisteren uit een presentatie van Ecosmart-directeur Frank Dobbelsteijn in het Grand Café in Tilburg. ‘Ongeveer dertig procent van het afval van Avans wordt gerecycled. Daarmee is het een van de “schoonste” scholen van Nederland.’  Maar het kan nog veel beter zegt hij. ‘ Er zijn al kantoorparken waar 88 procent van het afval wordt gerecycled.”

Waste to Energy

Ongeveer 54 procent van de totale afvalstroom van Avans wordt omgezet in groene stroom. ‘En daarom kan ik de hogeschool een Waste to Energy certificaat aanbieden’, zegt Dobbelsteijn.  Dit wil zeggen dat de hoeveelheid groene stroom die is ontstaan dankzij Avans evenwichtig is aan het totale stroomgebruik van de school. Volgens de Ecosmart directeur is dit resultaat vooral te danken aan het feit dat de hogeschool meedenkt over het ophalen van afval.

Parkeren

Marja Kamsma van de Raad van Bestuur nam met plezier het certificaat in ontvangst. Ook zij vindt dat het nog beter kan. ‘Medewerkers kunnen bij ons nog uitstekend parkeren, al zal niet iedereen het daarmee eens zijn. Hogescholen in de Randstad die hebben die faciliteiten niet. Soms denk ik dat wij medewerkers aanmoedigen met de auto te komen, dat kan anders en daar zijn we ook bezig in een nieuw mobiliteitsplan.’  [AR]

Meer informatie over de afvalstroom van Avans is te lezen in Punt06 die op 7 januari in de bakken ligt.

Zie ook het eerder verschenen artikel:

'In zo'n puinhoop wil ik geen les geven!' 19-10-2009