‘Stoere’ Chinareis van elf dagen

‘Ik heb zelf voorgesteld om eens naar China te gaan’, verklaart Keetels. Het leek haar goed voor de studenten, ze een maand voor het einde van hun stage bezoeken. En er liggen kansen voor haar academie. ‘Het gaat goed op de Chinese markt, wellicht dat ik meer bedrijven kan warm maken om stagiairs van ons te nemen.’

Wilde gok

Een wilde gok is het wel. ‘Of die bedrijven zitten te wachten op Westerse studenten is de grote vraag. Ik hoop dat die beantwoord wordt. Onze studenten spreken hun talen, zijn commercieel en weten veel van de Westerse economie.’ De reis van Keetels is een pilot voor haar academie.

Haar opdracht is het bijwonen van presentaties van de studenten en nieuwe stagebedrijven aan te boren. ‘Studenten moeten hun eigen stageplek regelen, maar we kunnen ze wel op weg helpen. Ik hoop adressen te vinden waar ze terecht kunnen.’ Niet voorkauwen, maar de weg plaveien, noemt ze het.

Spannend en stoer

Voorheen gingen er jaarlijks hoogstens twee studenten naar China. ‘Ik merk dat studenten gericht zijn op Europa, of landen waar het makkelijker wennen is zoals Australië. China is spannend.’ De AM-studenten kozen bewust voor China om de Westerse wereld achter zich te laten.

Er zijn naast het zoeken van een bedrijf nog een aantal stappen die je als student moet ondernemen om naar China te kunnen. ‘Je hebt te maken met vaccinaties. Je visum is maar drie maanden. Je moet dus tussendoor een paar dagen naar Hongkong om dat te verlengen. Dat kost ook geld. Het is stoer dat ze het doen,’ vindt Keetels.

Hongkong, Shanghai en Beijing

Keetels maakt de reis van elf dagen in haar eentje. Vanavond reist ze eerst naar Hongkong, maandag naar Shanghai en vrijdag naar Beijing. De docent bezoekt onder andere het Nederlands consulaat, een taal- en stagebedrijf en de Kamer van Koophandel. ‘Ik heb nog meer bedrijfsbezoeken gepland en borrels om te netwerken. Onze studenten beginnen steeds verder over de grens te kijken, dus dan moeten wij dat ook doen.’ [EvG]

Lees de blogs van Avansstudenten Luc van Moorsel en Hans van Leersum over hun stageperiode in China.